3 עיקרים בפסיכולוגיה אלטרנטיבית

כל מטפל טוב חייב שיהיו לו השראה, אמון וידע.
 

1. פסיכותרפיה של השראה, מטרה וחזון

בדרך כלל כשבאים לפסיכולוג הוא לא כ"כ מעורב ולא כ"כ מחויב למה שקורה לנו. המטפלים היותר טובים הם בדרך כלל אמפתיים ונעים לנו איתם, אבל גם הם נמנעים לרוב מלכוון אותנו – וחבל.
אנחנו באים לטיפול משום שמה שעשינו עד כה לא עבד, משום שאיבדנו את הדרך, או שאיננו רואים אותה יותר.
מטפל טוב באמת אמור להיות מסוגל לראות אותנו – מי אנחנו, איפה אנחנו נמצאים, ולאן אנחנו יכולים להגיע, ואמור להיות לו אכפת שאכן נממש את מה שבאנו בגללו לטיפול – עבודה מספקת, רווחה כלכלית, זוגיות אוהבת, או כל מטרה אחרת.
מטפל כזה לא רק רואה את הפוטנציאל של המטופל, אלא גם מדריך ומכוון אותו בתהליך ההגעה לאותו מצב מוגשם שאליו המטופל רוצה להגיע ובחר להגיע, ולזה אני קוראת חזון.
המטפל יכול להציע חזון משלו, אך בעיקרו של דבר הוא רק כלי שרת כדי לעזור לתלמיד להגיע לאן שהתלמיד רוצה ויכול להגיע.
 

2. פסיכותרפיה עי ביטחון עצמי, העצמה והערכה עצמית

הרבה מהאנשים שגידלו אותנו לא האמינו לנו. לא ראו את טוב הלב שלנו, את התבונה שלנו, את היכולות והאיכויות המיוחדות לנו. לפעמים ראו אותן ודיכאו אותן ואותנו (ויחד עם זה את השמחה שלנו ואת הסיכוי שלנו לאושר), ולפעמים סתם לא ייחסו להן חשיבות רבה או הזניחו אותן ואותנו.
מטפל טוב אמור, מתוך זה שהוא רואה באמת את האיכויות המיוחדות למטופל, להתעקש על אותה ייחודיות ועוצמה של המטופל, לכוון ולהדריך אותו עד שיגיע לכך שהוא בעצמו יתחבר לאותו מקור של עוצמה וחיוניות.
בדרך כלל האדם עצמו מכיר היטב באותה היכולת שלו, אך בגלל השפעת הסביבה הוא מתכחש לה או מסתיר אותה.
 

דוגמא לפסיכותרפיה של העצמה אישית והערכה עצמית

לדוגמא - בא אלי פעם אדם כדי לעבוד על הכעסים שחווה בחייו. בעקבות האבחון אמרתי לו שהוא איש גדול, שנועד לעשות דברים גדולים, והוא כועס כל-כך הרבה משום שבחייו הוא מכריח את עצמו להתעסק בקטנות שאינן לפי מידתו, במקום ללכת ולהגשים את החלומות הגדולים שלו. (הדבר דומה לאדם שקונה נעליים הקטנות ממידתו, ואז סובל בגללן במשך כל היום, ומוציא את זה על האנשים סביבו.) 
כשאמרתי זאת לאותו האדם הוא התחיל לבכות – משום שככל הנראה הוא ננגע במקום עמוק באישיותו. יחד עם זאת, היה לו קשה להודות בכך, ובמקום הוא התווכח איתי, ושאל אותי "למה אני משלה" אותו. אם אכן היו אלו אשליות מבחינתו הוא היה צוחק או פשוט לא מתחבר למה שאמרתי, אבל הוא בכה, והרגיש שהוקל לו.
מכאן, שמטפל טוב אמור להדליק את האור עבור המטופל, ולהתעקש על אותו האור והאמת גם כשהמטופל פוחד לראות את הדברים כהווייתם, ומנסה להתחמק מהאמת.
 

3. פסיכולוגיה ופסיכותרפיה בשרות הבריאות והאושר

לא מספיק שהמטפל והמטופל יסכימו על חזון משותף – מטרה שאליה הם שואפים, ויכירו ביכולתו של האדם להגיע לשם. צריך גם לדעת איך להגיע לשם, ועדיף – במהירות האפשרית, תוך מקסימום הנאה ומינימום סבל.
בדרך כלל לא מספיק להשתמש בשיחה ככלי הבלעדי של הטיפול. השיחה אמורה לעורר באדם תובנות ומאפשרת לו, לפחות לכאורה, לפרוק רגשות שונים. יחד עם זאת, בנוסף לאמצעים המילוליים, הפסיכולוגיה האלטרנטיבית משתמשת בכלים רבים נוספים. לדוגמא:
 

אוכל בריא ופסיכותרפיה

תזונה משפיעה מאוד על המצב הרגשי, ולעזור לעורר אצל האדם איכויות כדוגמת בטחון, שמחה, שלווה, אומץ, ועוד.
שינוי בתזונה, אפילו זעיר וקל, יכול להשפיע מאוד על דיכאון, על חרדות, או על מצב רוח כללי.
 

הילינג, מגע ורפואה משלימה בשילוב עם פסיכותרפיה

מגע – הינו חוויית החיבור הראשונית ביותר. מנסיוני, דווקא התמיכה הפיזית הזו מהווה עבור אנשים רבים תמיכה רגשית עצומה, ומאפשרת לעשות קפיצות ענק בפרק זמן קצר מאוד.
כך למשל, אחת המטופלות שלי הצליחה תוך חצי שנה בלבד של טיפול להגמל מסמים קשים, להפסיק מערכות יחסים קשות ומזיקות, לפתח קשר זוגי קבוע ולסגור את המינוס הגדול בבנק!!! נקודת המפנה בתהליך, שאיפשרה לה לעשות כל זאת בזמן כה קצר היתה חיבוק.
 

אימון אישי ומשחקים כאמצעים של פסיכותרפיה

כולנו רוצים להיות מאושרים, אך לא כולנו יודעים איך אושר מרגיש.
כנ"ל לגבי אומץ, בטחון, קלילות, אופטימיות, נשיות, או כל דבר אחר שאנחנו רוצים לחוות. לעומת זאת, התרגילים והמשחק בפסיכולוגיה האלטרנטיבית מאפשרים לאדם להגיע לחוויות חדשות לו, וחוויות אלו מאפשרות לו להכניס לתוך חייו התנסויות חדשות ולשנות אותם.
לדוגמא - לאחר שעבדנו על אומץ וביטוי עצמי, מצאה את עצמה אחת התלמידות שלי עומדת מתוך יוזמה של רגע בפני כתה שלמה ומרצה. אותה האשה הגיעה מלכתחילה לתהליך משום שלא העזה לפצות את פיה בחברה. מיוחד, נכון?
 

סיכום: גם בפסיכותרפיה מותר להביע רגשות

כמו חיבה, הערכה, נימוס, אמפתיה, וכל שאר התכונות שהופכות אותנו לא רק למטפלים פוטנציאליים טובים יותר, אלא גם לאנשים נעימים יותר.
אני יודעת שלא כל המטפלים חושבים כמוני, וחבל...
מה הכי מתאים לך?
 
©מיכל רון, מרץ 2008

הצהרה: מיכל רון איננה פסיכולוגית, ושרותי הייעוץ מתבססים על ידע אישי ונסיון של 15 שנים. יש לראות את הכתוב באתר זה כהצעה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מכל סוג שהוא.