טיפול בחרדת נהיגה - 2 אפשרויות

טיפול בחרדת נהיגה - מרחוק

מירב כתבה לי וסיפרה שהיא סובלת מחרדת נהיגה. היא נוהגת כבר הרבה שנים, אך עם השנים המצב רק הלך והחריף – ועכשיו היא מחפשת אופציה של טיפול בחרדת הנהיגה שממנה היא סובלת.
למעשה, היא שאלה איך היא יכולה להתעלם מחרדת הנהיגה, אבל לדעתי – חרדות לא מופיעות סתם, אלא הן הזדמנות לצמיחה אישית, ולכן התשובה היא על טיפול בחרדת נהיגה.
 

מאיזו חרדת נהיגה את סובלת?

חרדת נהיגה יכולה להתבטא בכל מיני צורות. מירב פוחדת לנהוג בנסיעות בין עירוניות, ובעיר יותר קל לה לנהוג.
אותי זה קצת הצחיק, כי לי הרבה יותר קל וכייף לנסוע מחוץ לעיר מאשר בתוכה: בנסיעה בין עירונית את נוסעת בקצב שלך, אין רמזורים והכביש יחסית פנוי. נראה לי מוזר לסבול מחרדת נהיגה בכבישים בין עירוניים. לעומת זאת, חרדת נהיגה בעיר נראתה לי מאוד הגיונית – הכביש עמוס, אנשים קופצים מבין מכוניות חונות, וכולם עצבנים ומצפצפים.
הנקודה היא שחרדת נהיגה עומדת בפני עצמה – ולא משנה אם את סובלת מחרדת נהיגה בעיר או בכביש בין עירוני. ההעדפות האלה הן לגמרי אישיות, הן לא מבוססות על שום דבר במציאות - שיש לה פנים רבות.
לכן, טיפול בחרדת נהיגה צריך לקחת בחשבון פשוט שמדובר בחרדה, ופחות חשוב באיזה סוג ספציפי של חרדה מדובר.
 

טיפול בחרדת נהיגה – אפשרות ראשונה

טיפול בחרדת נהיגה יכול להיות טיפול סימפטומטי, קרי – טיפול שעוסק רק בחרדת הנהיגה, ומתעלם מכל השאר. טיפול כזה בחרדת נהיגה יוצא מתוך הנחה שחרדת הנהיגה 'לא יושבת על כלום', ושהיא לא באה ללמד אותך משהו על עצמך ועל החיים שלך.
אם זו נקודת המוצא שלך, הכי כדאי לך לבחור טיפול בחרדת נהיגה שמבוסס על תרגילים של דמיון מודרך בשילוב עם תרגילי הרפיה, לפני, אחרי, ותוך כדי - עם עצירה בצד, הנהיגה.
טיפול כזה בחרדת נהיגה יהיה, למשל: להיכנס לאוטו רבע שעה לפני שאת צריכה לצאת, לשבת, לנשום לבטן, להרגיש את החרדה, לאמר לה שלום, ולשאול אותה מה היא באה ללמד אותך.
במהלך הנהיגה גם כדאי לעצור בצד, ולחזור על התרגיל למשך כמה דקות,
וכנ"ל בסוף הנהיגה.
אם זה הטיפול בחרדת נהיגה שאת בוחרת לך – כדאי אולי להקדיש לכך כמה פעמים בנפרד, בלי שתהיי בלחץ של זמן, לאסוף את הילדים, וכד'.
אבל, אחרי 15 שנים של טיפול בחרדות, נראה לי שזה הטיפול הפחות מוצלח.
 

טיפול בחרדת נהיגה – אפשרות יותר אפקטיבית

במהלך השנים יצא לי לטפל בלא מעט א/נשים שכבר אחרי כ 10 פגישות טיפול החלימו מחרדות – אפילו אחרי שנים של סבל מחרדות.
הטיפול בחרדות היה ככ אפקטיבי בגלל הנחת היסוד של הטיפול בחרדות. באפשרות הראשונה לטיפול בחרדת נהיגה יצאנו מהנחת יסוד שהחרדות לא משקפות כלום, אבל לדעתי – הנחת היסוד הזו לא נכונה.
אחרי 15 שנים של טיפול בחרדות נראה לי שחרדת הנהיגה שלך יושבת על נושאים אחרים שאינם פתורים בחיים שלך. אם את מחפשת טיפול בחרדת נהיגה שיהיה באמת אפקטיבי – כדאי להתייחס בטיפול לא רק לחרדת הנהיגה, אלא לאפשר לך להעלות עוד נושאים. זה יכול להיות הנושא של הזוגיות, של כסף, של עבודה, של הקשר עם הילדים, או כל נושא אחר, שמדגדג את תת המודע שלנו מלמטה ומאיים לבצבץ, ובאופן לא מודע, כדי לא להתייחס אליו אלא להסיט את תשומת הלב שלך לנושא אחר – את סובלת מחרדת נהיגה.
 

סיכום: החדשות הטובות לגבי טיפול בחרדת נהיגה

אם זה המצב גם אצלך, אז הדרך הכי טובה לטפל בחרדת נהיגה היא להגיע לפגישה, לראות מה יכולות להיות הסיבות האמיתיות שמעוררות חרדה בחייך, אם את רוצה לטפל בנושאים האלה, ואם כן - איך.
בדרך כלל עצם ההתייחסות לנושאים הרלבנטיים עוזרת להקל מאוד מהר על המצב של חרדת הנהיגה, ובדרך כלל מספיקות כמה פגישות כדי לזהות את הנושאים שמעוררים את חרדת הנהיגה, ולדעת איזה טיפול בחרדת נהיגה יעבוד עבורך הכי מהר והכי טוב.
החדשות הטובות לגבי טיפול בחרדת נהיגה הן שאם את בוחרת בטיפול שמתייחס לכל תחומי החיים שלך, ולא רק לחרדת הנהיגה, את יכולה לגלות שתוך מספר חודשים שהטיפול בחרדת הנהיגה היווה נקודת מפנה, ומקפצה כדי להגיע למקום טוב יותר בחיים שלך.

אם את מעוניינת לשמוע עוד פרטים על הטיפול בחרדת נטישה – מוזמנת לפנות אלי.
©מיכל רון, אוקטובר 2014

למירב (:
 

מאמרים קשורים: 
הצהרה: מיכל רון איננה פסיכולוגית, ושרותי הייעוץ מתבססים על ידע אישי ונסיון של 15 שנים. יש לראות את הכתוב באתר זה כהצעה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מכל סוג שהוא.