הכלה עצמית, רגשית וחברתית – למה זה ככ חשוב

שלחי לחברה

מזה הכלה רגשית - ולמה אי אפשר להיות מאושרים בלי

הכלה רגשית משמעה לזכות בחוויה שמישהו מקשיב לנו, אוהב אותנו, נותן לנו גיבוי וחושב שאנחנו צודקים. כשחווים הכלה רגשית מרגישים שיש מישהו שהוא איתך ובעדך.
 

הכלה, והכלה רגשית בפסיכולוגיה

הצעד הראשון באינטליגנציה רגשית הוא לזהות ולהבין רגשות. הצעד הבא הוא הכלה של רגשות – וזה מה שמבדיל הכלה מטכניקות אחרות שמטרתן לקדם את אושרו של האדם ברמה המנטלית והפיזית.
גם התיגול הגופני (אכילה נכונה, תירגול הגוף) וגם התירגול המנטלי (מדיטציה, הבנה על-ידי קריאה, וכד') בנויים כך שאין צורך באנשים נוספים לשם התירגול. להיפך, תכופות התירגול האפקטיבי ביותר מתרחש כאשר האדם מתרגל לבדו. איש לא יכול לעשות במקומי את התירגול הפיזי. באותו האופן איש לא יוכל 'לעשות לי שקט בראש', או להתבונן במחשבותי ובסרטים שעוברים לי בראש ולצחוק, אם אני לא אעשה זאת עבור עצמי. באחד הסיפורים מסביר הבודהא שהוא יכול לתאר את הדרך להארה, אך אינו מסוגל לצעוד בה בעבור האחרים. כל אדם פוסע בדרך אל החופש לבדו, ומשחרר את עצמו בכוחות עצמו.
לא כן בכל הנוגע להכלה רגשית.
 

הכלה עצמית והכלה רגשית 

כולנו רוצים שיכילו אותנו.
יחד עם זאת - הדרך הכי קצרה ופשוטה היא להכיל את עצמנו.
זה גם יוצא יותר זול, ויותר מהר.
אפשר לעשות את זה בצורה של תקשור, במדיטציה,
או אפילו רק לשבת כמה דקות בשקט עם עצמנו,
או לכתוב.
 

איך להכיל את עצמי? איך לאהוב את עצמי? 

לשבת בשקט, לעצום עיניים, ולדבר לעצמי.
לשאול את עצמי מה כואב לי - ולהקשיב.
איך אני מרגישה - ולהקשיב.
מה שלומי? מה יעשה לי טוב?

לדבר עם עצמי כמו שהייתי רוצה שידברו איתי,
כמו שהייתי מדברת לילדה קטנה שאני הכי אוהבת בעולם.
 

לקבל הכלה רגשית וחברתית מאנשים אחרים

בכל הנוגע לתירגול הרגשי – הכלה, שמטרתו לאפשר צמיחה אישית על-ידי השתחררות ממצוקות העבר ומהחרדות הנוגעות לעתיד, שמטרתו להשאיר אותנו פנויים, חופשיים ומלאי עוצמה ושמחה כדי לחוות ולחיות את חיינו בהווה – נראה לי שבשורה התחתונה לא ניתן לצמוח ללא עזרתם של האחרים, שיכילו אותנו רגשית. כמובן שגם האדם עצמו צריך להיות פעיל – להסכים להתמסר, להסכים להתנסות, לפעול, להפגע, ועוד. אך בשורה התחתונה, שוב, לעולם אנו זקוקים לעזרתו של אדם נוסף כדי לצמוח רגשית. אדם שאנחנו מרגישים את ההכלה שלו, שבאהבתו נוכל לחוש, אדם שיראה אותנו בעין טובה, שיוכיח לנו חד וחלק במעשיו, בהתנהגותו, במילותיו, באופן שבו הוא מסתכל עלינו, שיש גם דרך אחרת יעזור לנו לרפא את חיינו. הכלה עוזרת לנו לחוות בעצמנו שאפשר גם שלא להמשיך ולשחזר ביחסינו עם אנשים אחרים את אותן פגיעות שפגעו בנו בעבר.
 

הכלה רגשית וחברתית בקבוצות תמיכה

בגלל שמה שמתרגלים בקבוצות תמיכה רבות זה הכלה רגשית, קבוצות התמיכה השונות מתפקדות כקהילות 'מרפאות', בהיותן מקום שאפשר לבוא אליו כדי לשחרר את העבר ולראות שיש אפשרויות אחרות, חדשות וטובות לעתיד. ההכלה מספקת מקום שבטוח בו להרגיש, שאפשר להשתמש בו ברגש כדי להגיע למקום טוב יותר. החברות בקהילות כאלה מאפשרת לקחת חלק בסוגי אינטראקציות שונים - להיתרם מהן ולהעניק. ההכלה מאפשרת לנו בשלב מאוחר יותר לעבוד ולצמוח לבד, בצורה המקבילה לעבודה ולצמיחה במישורים של הגוף ושל השכל.
 

ההכלה הרגשית כחלק מהטיפול הפסיכולוגי 

האפשרות והצורך להכיל יותר ויותר הם המעצימים והגורמים העיקריים לצמיחה האישית – כך לפחות אני רואה זאת כיום. כאשר מאזינים ותומכים מתפתחת יכולת ההכלה. הבטן הולכת וגדלה, עד שהיא יכולה להכיל יותר ויותר ויותר (בלי להשמין!) כשזוכים בהכלה, בהקשבה ובתמיכה עולה וצומחת היכולת להחשף יותר ויותר, להסכים לחוות עוד ועוד פגיעו·ת מבלי להתקיף או לברוח, ובכל פעם לבחור להאמין ולסמוך טיפה יותר.
היכולת הזו עוזרת לנו להיות אנשים טובים כלפי הזולת, וגם, במפתיע, להרגיש אהובים יותר, בטוחים יותר, ושמחים יותר.
 
 
©  מיכל רון, ינואר 2003

מאמרים קשורים: 
שלחי לחברה
הצהרה: מיכל רון איננה פסיכולוגית, ושרותי הייעוץ מתבססים על ידע אישי ונסיון של 15 שנים. יש לראות את הכתוב באתר זה כהצעה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מכל סוג שהוא.
WhatsApp icon by Icons8