חרדה חברתית ואיך לרפא אותה: 2 היבטים

חרדה חברתית שנעלמה פתאום

אחת התלמידות הראשונות שלי הגיעה אלי בגלל חרדה חברתית - היה לה קשה להביע את עצמה, והדבר התבטא בעיקר במהלך לימודיה לתואר השני. היא סיפרה ש'איננה מעזה לפתוח את הפה'. לאחר מספר פגישות היא הגיעה לפגישה וסיפרה לי את הסיפור הבא: המרצה דיבר על משהו שעניין אותה מאוד, והיא הצביעה ואמרה שיש לה דוגמא מצויינת. הוא הזמין אותה להציג את הדוגמא, והיא ביקשה להציג את אותה הדוגמא ליד הלוח. המרצה הסכים, והיא ניגשה לקידמת הכיתה, ליד הלוח, הציגה את הדוגמא שלה, ולאחר מכן שבה והתיישבה בכסאה.
רק לאחר שחלפו מספר דקות היא הבינה לפתע את המשמעות של מה שעשתה – בלא שתצטרך להשקיע בכך מאמץ או אפילו לתכנן זאת, האפשרות ליזום ולדבר בפני קהל הפכה עבורה לאפשרות ממשית, מהנה וטבעית לחלוטין! החרדה החברתית שממנה סבלה פתאום נעלמה!
איך זה יכול להיות?
בגלל התהליך שאני עוברת עם אנשים בפסיכולוגיה אלטרנטיבית.
 

תהליך הטיפול בחרדה חברתית

לחרדה החברתית יש 2 היבטים, שבשניהם צריך לטפל.
ההיבט הראשון הוא העבר, שכולל אולי בתוכו טראומות או חוויה מתמשכת ולא נעימה, שצריך לרפא אותם.
ההיבט השני הוא למידה של איכויות חדשות שיעזרו לרפא את החרדה החברתית, כמו שמחה, יוזמה, אומץ, וכד'.
 

חרדה חברתית כתוצאה של טראומות מן העבר

במהלך חיינו אנחנו אוספים לנו ארועים, נסיבות, אמונות וזכרונות כואבים, מפחידים או מכעיסים שמותירים בנו את רישומם, ולמעשה, באופן לא מודע, מנהלים לנו את החיים.
לא רק הטראומות מנהלות אותנו, אלא יותר מכך – האופן שבו אנחנו מטפלות או לא מטפלות בהן. אפשר להכחיש, להדחיק, להצדיק או להסביר נסיבות מסויימות שכאבו לנו אז, ובאמצעות כך לעולם לא לשוב ולהרגיש שוב את הרגשות שהיו כה נוראים בשעתו.
לדוגמא: אם בעבר נטשו אותי באופן מפתיע אני אעשה כל שניתן כדי להכחיש זאת ולתאר את משפחתי כמשפחה אוהבת ותומכת שתמיד היתה שם בשבילי, וזאת כדי לא לשוב ולהרגיש את כאב הבדידות. בחיי הבוגרים אני אקפיד שלא לקשור קשרים עמוקים עם אנשים אחרים כדי שלא ינטשו אותי שוב, ואגיע לטיפול תוך שאינני יודעת את הסיבות לתחושת הבדידות שמכאיבה לי כל-כך, או לסיבה שאני מרגישה חרדה חברתית ומפחדת להיות עם אנשים.
האבחון בפסיכולוגיה אלטרנטיבית מאפשר לגלות את הסיבות המוקדמות למה שמפריע לנו כיום. בתהליך אנו שבים לאותם המצבים, חווים שוב את רגשות הפחד, הכאב או הכעס שחווינו, אך הפעם – מנקודת מבט בוגרת, ובליווי צמוד של מדריכה. תהליך כזה מאפשר לנקז ולשחרר את אותם הרגשות מן העבר, כולל את החרדה החברתית, ופותח פתח להווה ולעתיד חופשיים מפחד, מכאב ומכעס.
 

פיתוח איכויות לטיפול בחרדה חברתית

חרדה חברתית היא בעיה די נפוצה יחסית, ואנשים רבים רוצים להשתחרר ממנה ולרכוש לעצמם איכויות חדשות לחייהם – שמחה, אהבה, קלילות, ואסרטיביות.
התהליך של פיתוח איכויות הינו תהליך אקטיבי שבו המדריכה והתלמיד עובדים ביחד כדי ללמוד, לתרגל וליצור בגוף חוויה ברורה ומובחנת של אותן האיכויות. כאשר אנחנו חוות בגוף ראשון, תרתי משמע, את אותה האיכות, ניתן לאמר ש'יש לנו את זה', ואותה האיכות הופכת בהדרכה לחלק יותר ויותר אינטגרלי מהחיים ומהאישיות שלנו.
באופן הזה, אם ניקח לדוגמא את המקרה שתארתי בראשית המאמר, כאשר למדה אותה האשה במסגרת הטיפול לחוות יצירתיות, יוזמה וחופש הפך היישום של אותן האיכויות בחיי היומיום שלה לפשוט ומובן מאליו.
 
רוצה לנסות גם? מוזמנת ליצור איתי קשר
© מיכל רון, יוני 2007

מאמרים קשורים: 
הצהרה: מיכל רון איננה פסיכולוגית, ושרותי הייעוץ מתבססים על ידע אישי ונסיון של 15 שנים. יש לראות את הכתוב באתר זה כהצעה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מכל סוג שהוא.