שליטה בכעסים - 2 דרכים לטיפול עצמי

שליטה בכעסים אצל מבוגרים

אחד הגורמים העיקריים שהורסים לנו את הבריאות ואת האושר הוא הכעס, ולכן שליטה בכעסים הוא אחת הפרקטיקות הכי מומלצות למי שרוצה להיות בריא ו/או מאושר.
אולי מיותר לציין זאת, אבל אם נדאג לטפל בכעסים שלנו באופן סדיר, בדיוק כפי שאנחנו מתקלחים באופן סדיר, נבטיח לעצמנו יותר שקט בראש ובחיים, מערכות יחסים טובות יותר, יותר מרץ, ויותר בריאות.
 

שליטה בכעסים לא קשור לצדק

הסיבות לכעס – לא רלבנטיות. פורקן של כעס לא קשור בכלל לשאלה 'מי צודק', לשאלה 'האם ראוי בכלל להתעצבן מכזו שטות', ושאלות דומות. אנחנו פורקים כעס כי אנחנו כועסים, וכי אנחנו רוצים להיות נקיים מכעס. כמו שאנחנו מתקלחים כי התלכלכנו, ולא חשוב אם זה בגלל שמישהו שפך עלינו משהו או בגלל שעבדנו קשה והזענו. אנחנו פשוט רוצים להיות נקיים – מהתחושה הלא נעימה של כעס.
לכן כדאי ככל שניתן – גם כשאנחנו מנסים לעזור לעצמנו וגם כשאנחנו מנסים לעזור לאחרים, לוותר על להסביר לעצמנו או לאחרים ש'זה לא נכון' או שהם לא צודקים.
 

2 שיטות לשליטה בכעסים עי טיפול עצמי 

2 הדברים היחידים שעוזרים לרפא כעס הם מחד – הרגעה של הכעס, ומאידך – פורקן שלו, שעוזר להרגיע את הכעס.
כדאי שהפורקן יהיה פורקן מיטיב, כלומר – באופן שלא יפגע בעצמנו או באחרים.
רק אז, אחרי שאנחנו חופשיים מהכעס, נראה בדרך כלל שהוא עלה משום שנבהלנו או פחדנו ממשהו, או משום שנפגענו ממשהו.
 

שליטה בכעסים עי צמחי מרפא

גם פסיפלורה (שעונית) וגם קמומיל (בבונג) הם צמחי מרפא בעלי תכונות מרגיעות.
במקום קוקה-קולה, למשל, שמלאה בסוכר לבן (כ- 8 כפיות סוכר לכוס!!!) ובקפאין, שממריצים אותנו לכעוס ולהיות מתוחים, אפשר להכין בבוקר קנקן גדול של תה צמחים, ולשתות אותו במשך היום.
בגלל שפסיפלורה וקמומיל אינם מכילים קפאין אפשר, ואולי רצוי גם לשתות אותם לפני השינה.
 

שליטה בכעסים עי פורקן

מדובר ב 2 דרכים מצויינות לנקות את הראש מהכעס. בעקרון – צריך לשחרר אותו, כמו שמשחררים רעלים מהגוף בשרותים.
אפשר לרוץ או לעשות ספורט – להרביץ לשק איגרוף, לדוגמא. אפשר גם להרביץ לכריות בבית, ובאותה הזדמנות גם לנקות אבק...
אפשר ללכת למקום פתוח, עדיף בלי אנשים, ולצעוק. תלמידה שלי עשתה את זה פעם בים, ואז באו 2 תיכוניסטיות חמודות ושאלו אותה מה היא עושה. כשהיא הסבירה להן הם נעמדו שלושתן במים עד הבירכיים וצרחו. אפשר גם בבית, לשים מוזיקה רועשת ולצרוח עם המוזיקה – כדי שהשכנים לא ישמעו.
ואם בכל זאת 'לא נעים' להתפרע או לצעוק – אפשר לקשקש על ניירות (ותודה למרים (-; ), ו/או אולי אפילו עדיף – פשוט לכתוב! לכתוב עמודים שלמים של 'אני כועסת, אני כועסת, אני כועסת...' או לכתוב מכתבי כעס למי שהכעיס אותנו ולהגיד לו כל מה שאנחנו רוצים - אבל לא לשלוח אותם!!!
אני ממליצה לתרגל פורקן של כעס פעמיים בשבוע, ואם מאוד כועסים - אפילו כל יום, או כמה פעמים ביום.
בהדרגה את תראי שאת גם פחות כועסת, וגם היחסים שלך עם אנשים נהיים יותר נעימים.

בהצלחה! 
©מיכל רון, נובמבר 2007

אם אהבת את המאמר – אשמח אם תשתפי אותו.
אם את רוצה לקבל - חינם! את המדריך לשליטה בכעסים – כתבי לי בלינק הזה

 

מאמרים קשורים: 
הצהרה: מיכל רון איננה פסיכולוגית, ושרותי הייעוץ מתבססים על ידע אישי ונסיון של 15 שנים. יש לראות את הכתוב באתר זה כהצעה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מכל סוג שהוא.