תת-מודע, ואיך הוא יוצר את החיים שלך

שלחי לחברה

תת-המודע קובע את המציאות שלך

במאמר הקודם אמונה מודעת ואמונה לא מודעת דיברנו על כך שהאמונה שלך קובעת את המציאות שלך, וכשהמציאות שלך נראית לא כמו שאת רוצה, סימן שהאמונה שבאמת מנהלת את החיים שלך שוכנת בתת-מודע.
אז מה עושים? איך מפקיעים מהתת-מודע את השליטה על החיים שלנו?
 

לגלות מה יש בתת-מודע

אם החיים שלך נראים לא כמו שאת רוצה ולא כמו שאת מאמינה שמגיע לך או שצריך להיות, ראשית כל יש להכיר בכך שמתחת לאמונה המודעת שלך לגבי אותו הנושא מסתתרת אמונה בלתי מודעת השוכנת בתת-מודע, ומשתקפת במציאות שרוצים לשנות. העבודה שלך היא לגלות את אותה אמונה ששוכנת בתת-מודע ולשנות אותה. אם אני לא מצליחה למצוא בן זוג, לרדת במשקל, למצוא עבודה רווחית, וכד', עלי לשאול את עצמי – איזו אמונה קיימת בתת-מודע שלי? איזה מצב תת-מודע המציאות משקפת לי? במה אני מאמינה בתת-מודע?
חשוב לציין שתכופות שלב זה אינו קל כלל ועיקר. אנשים רבים איתם עבדתי, לפחות בשלב הראשוני, התקוממו מרות והכחישו כל נסיון שלי לרמוז או להציע שלמעשה, בתת-מודע, הם מאמינים בדבר מה העומד בסתירה גמורה לאמונותיהם המודעות. לדוגמא: אשה המעוניינת בקשר זוגי, אך בתת-מודע היא מאמינה כי היא מזלזלת בגברים. 
הסיבה האמיתית לכך שקשה לנו לקבל את האמונה של התת-מודע היא שבעצם קבלתה אנחנו למעשה מודות בכך שבפועל לא אנחנו, אלא התת-מודע, הוא שמנהל את חיינו.
 

איך נוצרה האמונה ששוכנת בתת-מודע

בשלב השני כדאי לגלות ממי 'שאלנו' את האמונה הזו, השוכנת בתת-מודע, או כיצד נולדה האמונה של התת-מודע. בדרך כלל אמונות של התת-מודע לא נולדו על סמך התנסות מודעת והסקת מסקנות לוגית, אלא אימצנו אותן בשלב מוקדם מבן או בת משפחה קרובים, או שהן נוצרו בשלב זה או אחר בחיינו בגלל הערת אגב שטותית של מישהו בסביבה, בגלל מקרה מצער, וכד'.
לכן, כדי לגלות את מקורה של אותה האמונה בתת-מודע יש לשאול ממי למדתי להאמין כך, את מי אני מחקה, או מתי נוצרה האמונה הזו, וכיצד.
 

הנושאים המשמעותיים ביותר בחייך מנוהלים עי התת-מודע

מנסיוני, הנושא העומד בבסיס אותן אמונות של התת-מודע ומנהל את החיים שלנו הוא בדרך כלל נושא משמעותי וחשוב בחיים שלך. כך, למשל, אין מדובר בזוגיות או בגברים, אלא באהבה, שהיא כוח הרבה יותר משמעותי בחיינו; אין מדובר בכסף או במקצוע אלא במשמעות החיים ובסיבה לחיות.
למעשה, מלכתחילה היתה לנו בתת-מודע אמונה מיטיבה וחזקה בטוב, באהבה, בעוצמה האישית שלנו, וכד'. אמונה זו השוכנת בתת-מודע היא מולדת, ואמונה ראשונה זו של התת-מודע הוחלפה באמונה חדשה יחסית, שנולדה באופן אותו גילינו בשלב הקודם, ואוחסנה גם היא בתת-מודע. אותה אמונה חדשה של התת-מודע היא זו המנהלת כיום את חיינו ומונעת מאתנו לממש את החיים אותם אנחנו מאחלות לעצמנו. 
 

פוטנציאל הריפוי שבחשיפת האמונות בתת-מודע

הכאב הרב הכרוך בחשיפת האמונות של התת-מודע הינו הכאב הראשוני שחשנו כאשר האמונה החיובית לגבי אהבה, לגבי החיים, לגבי היכולת והעוצמה האישית שלנו הוחלפו, בגלל השפעה סביבתית נמשכת או בגלל ארוע חד פעמי, באמונה לא מודעת ומגבילה.
רוב התינוקות נולדים כשהם אוהבים בעוז ומאמינים באהבה, אך אם גדלת בבית שבו האם התייחסה בזלזול לאב או אף איימה לפרק את הנישואין (או אולי אפילו פרקה אותם), את למדת בתת-מודע שלא לסמוך על מוסד הנישואין, על גברים, או על האמת שבאהבה. בעצם – האמונה באהבה והאמון שרחשת בתת-מודע לבני אדם התחלפו בחוסר אמון באהבה, בגברים ובמוסד הנישואין.
 

לאמץ אמונות חדשות ומודעות

לאחר שחשפנו את אותה אמונה ראשונית של התת-מודע בטוב, עלינו להעביר אותה מהתת-מודע אל המודע, ולגרום לה במכוון ובמודע להתבטא בפועל, כדי שהיא תשוב ותהפוך לאמונה המשמעותית המשתקפת במציאות חיי.
את זאת ניתן לעשות באמצעות הרבה מעשים קטנים – לאט, מעט, בצורה עקבית ומתוך מודעות.
כך, למשל, ניתן בכל יום לעשות מעשה קטן המבטא אמון בגברים, בנישואין או באהבה – להגיד 'אני אוהבת אותך', לתת שקל לקבצן בצומת, לפרגן לחברה נשואה, וכד'.
 

סיכום: להשתמש בתת-מודע כדי ליצור לעצמך את החיים שאת רוצה

כאשר אנחנו מגלות פערים משמעותיים בין מה שאנחנו רוצות ומאמינות ובין מה שבפועל קיים במציאות חיינו כדאי:

  1. לבדוק האם קיימת בתת-מודע אמונה המחבלת במאמצינו המודעים;
  2. לחשוף את אותה האמונה של התת-מודע;
  3. להכיר בקונפליקט הקיים בין האמונה של המודעת ובין האמונה של התת-מודע;
  4. ללמוד כיצד נוצרה האמונה של התת-מודע;
  5. לגלות את האמונה הראשונית והמיטיבה של התת-מודע, שהוחלפה על-ידי האמונה החדשה של התת-מודע, המנהלת כיום בפועל את חייך, ואז לשוב ולאמץ את האמונה הראשונית של התת-מודע – בצורה מודעת.
  6. לפעול בהתאם לאותה אמונה שעברה מהתת-מודע למודע.

 
העבודה המשותפת בהדרכה אישית יכולה לעזור לך לחשוף את האמונות שקיימות אצלך בתת-מודע, לעבד את הכאב, הכעס והפחד שהולידו את אותה אמונה של התת-מודע, ולהדריך אותך במציאת דרכים לתרגול ולביסוס האמונה המחודשת שלנו בטוב.
שיהיה בהצלחה!!!
 
© מיכל רון, מרץ 2006

שלחי לחברה
הצהרה: מיכל רון איננה פסיכולוגית, ושרותי הייעוץ מתבססים על ידע אישי ונסיון של 15 שנים. יש לראות את הכתוב באתר זה כהצעה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מכל סוג שהוא.
WhatsApp icon by Icons8