3 הדרכים הקלות לטיפול עצמי בכעס

טיפול עצמי בכעס - בקלות!

עצם זה שאת קוראת עכשיו את הדברים האלה אומר שכבר ברור לך שאם את כועסת את מפסידה, ואפילו הגעת כבר לשלב שבו את מחפשת פתרונות. שאפו!
בגלל הכעס אנחנו סובלים פעמיים: גם כי מאוד לא נעים לכעוס, וגם כי זה הורס לנו מערכות יחסים ודברים טובים.  הכעס מרחיק אותנו מהאהבה ומהחוכמה שתמיד נמצאות שם עבורינו, והחיבור המחודש איתן הוא המטרה של ההתגברות על הכעס.
בפעם הבאה שאת כועסת, אני מזמינה אותך להשתמש בטיפים שפה כדי להתגבר על הכעס ולשים אותו בצד, כך שהפתרון הפשוט, הקל, הטוב והחכם יופיע מאליו.
ואם הוא עוד לא הופיע – סימן שאת עדיין כועסת ):
 

איך מתגברים על הכעס

אם עד היום לא הצלחת לגלות איך מתגברים על הכעס – סימן שניסית בדרכים שלא עובדות. למשל: להשתמש בשכל, להבין או לדבר. הנה הלינק שמסביר למה זה לא עבד לך עד עכשיו.
והנה ההסבר שכן עובד: הכעס הוא אנרגיה תקועה, שמפריעה לך לראות את הדרך הקלה. את ההתגברות על הכעס עושים עי תרגילים שונים – שמשחררים מתוכנו את הכעס ומאפשרים לנו להתקדם, ו/או עי ראיה אחרת של הנסיבות, הבנה ותפיסה שונות שהנשמה מנהלת אותן, במקום הכעס.
אפשר גם לאמר שההבנה החדשה של המציאות היא המטרה, והתרגילים להתגברות על הכעס הם האמצעי. מתוך ההבנה הזו אנחנו יכולים ליצור כל דבר שאנחנו רוצים – יחסים טובים, עבודה, כסף, אפשרויות חדשות וכד' – משום שהאנרגיה של הכעס כבר לא חוסמת אותנו.
 

2 דוגמאות לניסים אחרי טיפול בכעס

דוגמא 1: איך כעס משאיר אותך בלי כסף אחד התלמידים שלי רב עם הבוסים בעבודה ורצה להתפטר. לאחר הפגישה, כשהצליח להבין את הדברים אחרת, הוא נכנס איתם למשא ומתן שבסופו הם הכפילו את משכורתו וקידמו אותו.
דוגמא 2: איך כעס משאיר אותך בלי אהבה כמה פעמים צעקת כשבעצם רצית לבכות? כשתלמדי איך להתגבר על הכעס תגלי איך למנף אותו כדי ליצור קירבה ואהבה בזוגיות שלך.
 

הדרך הבריאה להתגבר על הכעס

1. הדרך הבריאה להתגבר על הכעס היא גם הדרך הכי קלה – כי לא צריך להתעסק עם רגשות, ומשום שזה דבר שאת במילא עושה כל הזמן: ספורט!!! אם הוא מעצבן אותך, במקום לצעוק עליו, תעלי על 'מדי ספורט' ולכי לרוץ קצת בחוץ. עד שתחזרי גם תרגישי טוב יותר, גם תשרפי קצת קלוריות (במקום לאכול...), ואולי גם תעזרי לו להיזכר למה הוא בעצם ככ אוהב אותך.
2. עוד אפשרות היא להכין ולשתות חליטות מרגיעות, לינק, בעיקר לימים שהאווירה בבית מתוחה.
 

7 דרכים פסיכולוגיות לטיפול עצמי בכעס

פסיכותרפיה היא הדרך המקובלת להתגבר על כעסים. למעשה, כמעט עם כל אחת שמגיעה אלי לטיפול אנחנו מגיעות מתישהו לנושא הכעס. החדשות הטובות הן שאת יכולה לעשות זאת בשתי דרכים מצויינות – או עם ליווי ותמיכה, במסגרת תהליך, או בעצמך!
הנה חלק מהתרגילים להתגברות על הכעס שאני נותנת לתלמידים שלי:
1. לכתוב מכתבי כעס. פשוט להעלות על הכתב את כל מה שרוצים להגיד, ולא לשלוח!!! עוד פירוט יש בלינק הזה.
2. כתיבת סיפור הארוע. לשבת ולכתוב איך הכל קרה, מהתחלה ועד הסוף. אפשר לחבר סופים שונים לאותו הסיפור – הם לא חייבים להיות מציאותיים, אגב. אפשר להוסיף פנים והיבטים שונים – את כל אותם פרטים לא רלבנטיים שלאף אחד אחר לא יהיה כוח לשמוע, אבל לדעתך הם ממש חשובים, או שסתם בא לך לספר אותם. פשוט להעלות הכל על הכתב.
3. לראות את הרווחים המשניים בכעס, ולהסכים לוותר עליהם. כשאנחנו כועסות אנחנו נורא מפחידות. לפעמים להרים את הקול זו הדרך הכי פשוטה לדאוג שהדברים יתבצעו, ומהר. האם זה שווה לך? אם לא – אולי כדאי לך לראות מה את מרוויחה מהכעס, ולבדוק אם באמת את מוכנה לוותר על הרווחים המשניים האלה.
4.  אפשר לראות את הכעס כרעל הרסני. לפעמים אפילו תצליחי לעצור את הכעס תוך שניה – אם תזכרי שכשאת כועסת או מבטאת כעס כלפי אדם אחר – את כאילו שותה רעל!
5. לשחק עם עצמך את משחק הסבלנות!!! סבלנות היא כמו שריר. כמה שתתאמני יהיה לך יותר! תבדקי עם עצמך בכל פעם מחדש כמה זמן את מצליחה להחזיק מעמד עד שאת מתפוצצת. לאט לאט עוד תגלי שהתמודדות עם הכעס יכולה להיות משימה פשוטה...
6. למה את ככ כועסת? כי את בטוחה שאת צודקת! ומה אם לא? כמה פעמים כבר קרה לך שקלטת איך כל הכעס הזה הוא תוצאה של אי הבנה מטופשת? זה בדרך כלל קורה אחרי שמשחקים במשחק הסבלנות, אחרי שמצליחים לשבת בשקט ולדבר על הכל. אז זהו – שאפשר לחסוך את זה! פשוט תנסי לשנן לעצמך מהתחלה, לפני שאת מתפוצצת, ש'אם אני כועסת – סימן שאני לא צודקת!!!' הנה לינק שמסביר קצת יותר.
7. כעס הוא רגש משני, שאם 'חופרים' בו מעט כמעט תמיד מגלים שהכעס מסתיר כאב או פחד. כשחושפים את הכאב או את הפחד – הכעס עובר. את העבודה הזו בהחלט יותר קל לעשות בטיפול, אבל גם בעצמך – את יכולה לבדוק 'למה ככ כעסתי'? ממה נפגעתי? ממה אני פוחדת? ואז לטפל בזה! כי זה המקור לכעס שאיתו את מנסה להתמודד. עוד לינק למאמר שמסביר איך עושים את זה לבד.
 

5 דרכים רוחניות להתגבר על כעס

הדרכים הרוחניות הן הדרכים הכי מהירות והכי אפקטיביות להתגבר על כעס – לכן אני ככ אוהבת אותן. הבעיה – שלא כל אחד מצליח להתחבר אליהן, אז זו תוספת, לא חייבים.
1. אמונה בקארמה, הכל לטובה, וכד'. הבסיס של הרוחניות הוא האמונה בישות או אנרגיה מנווטת, חכמה ואוהבת שרוצה רק את הכי טוב עבורינו ומתוך כך – גם הדבר שהכי מכעיס אותנו בעולם בא כדי לתמוך בנו ולעזור לנו. אולי אנחנו משלמות קארמה על משהו שעשינו בעבר – ועדיף לשלם כך את הקארמה מאשר במטבע של בריאות, למשל – נכון? אולי הכל לטובה? אולי כשנסגרת נפתח חלון? או כל מה שיעזור לך להתמודד עם הכעס במיידי, כדי שלא נהרוס ולא נצטער אחכ, כשהעניינים יירגעו.
2. מדיטציה אמורה להרגיע אנשים. דוגמא למדיטציה על משהו שמכעיס אותנו אפשר למצוא בלינק הזה. אבל בתכלס – עדיף לרכוש קצת נסיון במדיטציה לפני שמנסים להשתמש בה לטיפול בכעסים, פשוט משום שמדיטציה עוזרת לנו לשים לב למה שיש – ואם מה שיש זה כעס עלול להיווצר מצב שהמדיטציה רק תגביר את הכעס שלך, במקום לעזור לך להתגבר עליו. לכן עדיף להשתמש ב –
3. סליחה מוחלטת להתגברות על כעסים. מדובר בשאלון מאוד פשוט, אבל מאוד ישיר, שיעזור לך לסלוח כמעט על כל דבר. עם הסליחה יעבור גם הכעס, ויחליפו אותו תובנות שיפתיעו אותך. הנה הלינק לשאלון סליחה מוחלטת.
4. תיקשור מאפשר לך ליצור תקשורת ישירה עם מי שאת כועסת עליו – וזה יכול להיות גם בנאדם שעדיין חי (: היתרון בתיקשור הוא שאת מדברת ישירות אל הנשמה – שלך ושלו, וכך יכולה לאמר דברים שאחרת אולי היית מתביישת לאמר, ולשמוע דברים שאחרת אולי לא היית זוכה לשמוע ולדעת. זו אינה דרך שזמינה עבור כל אדם, אבל בלינק הזה, בלינק הזה ובלינק הזה את יכולה ללמוד איך להתחיל לתקשר, ולבדוק אם זה מתאים עבורך.
5. שחזור גלגולים גם הוא דרך קצת פחות קונבנציונלית אבל מאוד אפקטיבית כדי להבין מה קורה לך בגלגול הזה, למה יש קשיים עם אנשים שונים, וכמובן – כדי לפתור כעסים שאת מתמודדת איתם. לפעמים אפילו פגישה אחת של שחזור גלגולים מספיקה כדי לפתור שנים רבות של מריבות סבוכות – נכון נס? הנה לינק עם מידע נוסף.
 

סיכום: 14 דרכים יעילות וקלות לטיפול בכעסים

אני בטוחה שמבין 14 הדרכים תצליחי למצוא דרך אחת או שתיים שאת יכולה ליישם כבר עכשיו כדי להפוך את החיים שלך ליותר טובים.
אם תתרגלי במשך שבועיים או שלושה תגלי שהרבה יותר קשה לעצבן אותך, ובמקביל – שהחיים שלך נהיו יותר טובים!
 
אם יש לך עוד שאלות – אשמח לענות, במייל (חינם), דרך הלינק הזה, או בפגישה אישית.
 
אם אהבת את המאמר – אשמח אם תשתפי אותו.
 
©מיכל רון, דצמבר 2017 

מאמרים קשורים: 
הצהרה: מיכל רון איננה פסיכולוגית, ושרותי הייעוץ מתבססים על ידע אישי ונסיון של 15 שנים. יש לראות את הכתוב באתר זה כהצעה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מכל סוג שהוא.