הפסקת טיפול פסיכולוגי - 5 סיבות נכונות

שלחי לחברה

האם להפסיק את הטיפול הפסיכולוגי?

בגלל הרגישות שלך הלכת לטיפול, ועכשיו, בטיפול, במקום להרגיש טוב יותר הטיפול דווקא מעלה חוויות של חרדה, כאב, צער ומצוקה, ועולה הפחד שמא, במקום לעזור ולרפא - הטיפול הפסיכולוגי רק מחמיר את המצב וגורם לך להרגיש רע, עד שעולה הספק לגבי הפסקת הטיפול הפסיכולוגי.
 

למה כן ללכת לטיפול

בתאוריה – נכון. לא חייבים לחוות את מה שרע וכואב, ואצל רוב האנשים התגובה הראשונית היא שנגיעה ברגשות הכואבים רק מחריפה את המצב.
מנסיוני - הרגשות האלה, פשוט משום שהם נוצרו הם קיימים, ולכן מתישהו הם יעלו.
אין לנו בחירה לגבי האם נחווה את הרגשות האלו. הבחירה היחידה שיש לנו היא מתי לחוות את הרגשות האלו, ובאיזו מסגרת
האם נחווה את הרגשות האלו במסגרת טיפולית ותומכת, שתעזור לנו להבין מה קורה לנו ולשחרר את הפלונטר שיצר את הרגשות האלו מלכתחילה,
או שנחווה את הרגשות האלו בחיים, כשהם יצוצו בגלל טריגרים שונים ומשונים, עם הפוטנציאל לאיים או אפילו להרוס את הדברים שהכי חשובים לנו.
לדוגמא:
 

מתי הפסקת הטיפול הפסיכולוגי עלולה לפגוע במשפחה

בימים אלו אני עובדת עם מישהו שעלול לאבד את הדברים הכי חשובים לו בחיים - אשה אוהבת, ילדים שהוא קשור אליהם בכל נימי נפשו, ומשפחה שהוא בנה בעמל רב, והכל משום שהוא מעולם לא עיבד ברמה הרגשית את מה שהוא עבר בחיים שלו, ואת הרגשות שזה עורר בו.
הוא חי את כל החיים שלו מתפקד לתפארה בכל הרמות, חוץ מאשר ברמה הרגשית.
אל הרגשות שלא הוא לא התייחס. הוא ברח מהם, וניסה להרגיש רק את מה שטוב. ועכשיו זה מתפוצץ לו בפרצוף, כשכל הפחדים, הכעסים והבדידות צפים ודורשים את תשומת הלב שלהם,
והוא נאלץ להתמודד בו-זמנית גם עם בעיות דוחקות בהווה שדורשות את פתרונן,
וגם עם רגשות קשים מאוד וחזקים מאוד שלא מאפשרים לו לתפקד בצורה מיטבית בהווה.
 

למה לא להפסיק טיפול בטראומה

אם אנחנו יודעים שעברנו משהו קשה בחיים, כדאי לרפא את הצלקות שזה השאיר בנו, כדי שהכאב, הפחד והכעס שנותרו שם לא ינהלו אותנו להבא, ולא יצוצו בזמן ובמקום הלא נכון, בנושאים שחשובים לנו מאוד או מול אנשים שיקרים לנו.
אם ברור לנו שתחום כלשהו אינו מתפקד בחיינו - כסף, עבודה, זוגיות, הקשר עם הילדים, כדאי לרפא את אותם פצעים בתוכנו שעוצרים אותנו מלהרגיש טוב ולהצליח באותו התחום, במקום להמשיך ולסבול, או להצטרך להתמודד עם בעיות גדולות יותר שיצוצו - משום שאותם רגשות תמיד דורשים התייחסות ופתרון.

 

מחשבות על הפסקת הטיפול בגלל כעס על הפסיכולוג או על המטפל

התייחסות או נגיעה לא רגישה או לא נכונה ברגש כמעט תמיד תהיה מאוד מאוד כואבת, ותעשה לנו רע.  ויותר מכך - כמעט תמיד, עד שנמצא את האדם הנכון עבורינו, כל נגיעה או התייחסות לנושא תרגיש לנו לא נכונה ותעורר הרבה כאב -
משום שלעולם כשנוגעים בפצע זה מעורר כאב.
אבל היא לא תהיה קטלנית. לא אם המחוייבות שלנו היא לרפא את הפצע הזה, את הרגשות האלו, כדי שהם יפסיקו לנהל אותנו.
ההתייחסות או הנגיעה האלו ברגש יהיו קטלניות רק אם אנחנו נבחר - בתירוץ של הכאב, להמשיך להדחיק ולהתעלם מאותם נושאים שדורשים טיפול, עד שכאמור, הם עלולים להתפוצץ לנו בפרצוף בזמן הכי גרוע, בנושא הכי כואב, ומול האנשים שאנחנו הכי אוהבים.
 

למה לא כדאי להפסיק טיפול פסיכולוגי

לכולם ללכת לטיפול משום שלכולנו יש 'חורים שחורים', פצעים, כאבים, ורגשות שדורשים מאיתנו שנרפא אותם. אולי זו חלק מהמהות האנושית או ממשמעות החיים שלנו, אולי זה חלק ממה שהקבלה קוראת 'תיקון'.  
הרגשות הכואבים לעולם יעלו מתישהו לפני השטח, והבחירה היחידה שלנו היא האם ליזום טיפול באותם נושאים לפני שיתבטאו כבעיות בחיים שלנו, ובאיזו מסגרת לעשות את זה.
מאידך –
 

5 הסיבות המוצדקות לגמרי להפסקת טיפול פסיכולוגי

1. אם יש לך איזושהי תחושה שהמטפל שלך פוגע בך בכוונה
2. אם התקשורת ביניכם לא מספיק טובה
3. אם לא מבינים אותך
4. אם הוא לא מראה מספיק רגישות כלפיך
5. אם אין תוצאות תוך פרק זמן סביר
אלו סיבות מוצדקות לגמרי להפסיק את הטיפול הפסיכולוגי.
 
ועדיין, בתור פסיכותרפיסטית עם 20 שנות נסיון, לאחר שעזרתי למאות אנשים וראיתי עד כמה הטיפול יכול לשנות חיים – ומהר! אני מאוד מציעה לך שלא להתייאש מהטיפול הפסיכולוגי עצמו, אלא לחפש לך מקום טיפולי אחר שבו אפשר יהיה להרגיש ביטחון, אהבה, קבלה, חמלה, נחמה, עידוד – או כל מה שעושה לך טוב, ושיעזור לך להתקדם בטוב אל המטרות שלך בחיים.
 
שיהיה בהצלחה (:
©מיכל רון, פברואר 2014

מאמרים קשורים: 
שלחי לחברה
הצהרה: מיכל רון איננה פסיכולוגית, ושרותי הייעוץ מתבססים על ידע אישי ונסיון של 15 שנים. יש לראות את הכתוב באתר זה כהצעה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מכל סוג שהוא.
WhatsApp icon by Icons8