2 שיטות טיפול בטראומה נפשית ובסימפטומים שלה

מהי טראומה נפשית – 2 האיפיונים הכי חשובים

הוא 'מלח הארץ'! הצליח בניגוד לכל הסיכויים, עובד מוערך ומצליח, מקיים את עצמו, מפרנס את הוריו ודואג להם, ועד היום - מקבל המלצות מעולות מכל מי שאי פעם עבד איתו.
ויום אחד קרה משהו 'קטן', לא נעים אבל באמת לא נורא, ומאז הוא לא עובד, חזר לגור עם ההורים, לא נפגש עם אנשים, לא מצליח להרדם בלילה, לא עושה כלום עם עצמו.
מה שקרה לו זה טראומה נפשית.
2 הדברים שחשוב לך להבין לגבי טראומה נפשית הם:
1. זה יכול לקרות לכל אחד! גם לטובים ביותר!
2. למרות שאולי קשה לך להאמין בזה, אפשר להתאושש מטראומה נפשית, ותוך מספר שבועות או מקסימום מספר חודשים לחזור להרגיש טוב יותר עם עצמך ועם האנשים שאוהבים אותך, לחזור לעבוד, לחדש קשרים וליצור קשרים חדשים, לצאת מהבית.
באותה מידה לנו חשוב לשוב ולהרוויח אותך כאדם מאושר, אהוב, פעיל, מוערך, מועיל ותורם לחברה, ובדיוק בשביל זה המאמר הזה נכתב – כדי להראות לך את הדרך החוצה מהטראומה הנפשית שחווית!
 

ההבדל בין טראומה נפשית ובין ארוע טראומטי

יש דברים שהם, לכאורה, 'באמת' טראומות – תאונת דרכים או אובדן של אדם אהוב, למשל. אלו נחשבים לארוע טראומתי.
ויש טראומה נפשית – שעל פני השטח יכולה להראות כמו סתם ארוע, אבל היא מחוללת שינויים וזעזועים עמוקים מאוד – כאלו שעלולים לשבור גם את החזקים ביותר.
חשוב להבין שמה שקובע הוא הטראומה הנפשית, ולא הארוע הטראומטי! החוקר אמיל דורקהיים הראה שלהרוויח המון כסף בבת אחת עלול לגרום לטראומה נפשית – עד כדי התאבדות, בדיוק כמו לאבד הרבה כסף! כלומר – להבדיל מארוע טראומטי / אובדן פיננסי, גם ארוע לכאורה משמח, כמו זכיה בלוטו – עלול להחוות כטראומה נפשית.
באותו האופן אדם שאני מאוד אוהבת מצא את עצמו במצב מאוד קשה במלחמה – לכאורה ארוע טראומטי בעליל, אבל בדיוק באותן הדקות הוא הרגיש את הגיבוי שהוא קיבל מהצוות שלו, ולכן עד היום מדובר מבחינתו בארוע מעצים, ולא בטאומה נפשית.
לסיכום – מה שקובע זה לא הארוע, שהיה טראומתי או לא, אלא החוויה הנפשית שעברת – שהיתה טראומתית או לא.
 

מהי טראומה לפי ה DSM

DSM 5 הוא ה'מילון' או ה'אנציקלופדיה' של הפרעות הנפש  - גם ברמת האבחון (דיאגנוסטיקה) וגם ברמת המחקר והסטטיסטיקה, והוא נחשב ל'תנך' של הפסיכולוגים והפסיכיאטרים.
ה DSM מציין שלפעמים אפילו לא חווינו את הטראומה בעצמנו! לפעמים אנחנו רק נוכחים במצב שבו פוגעים באדם אחר – כמו אשה יקרה שהיתה נוכחת לאלימות קשה שהופנתה כלפי האחים והאחיות שלה, או כמו ילד שרואה איך פוגעים בילד אחר בכיתה.
לפעמים גם אין ארוע מסויים, אלא מדובר בחשיפה חוזרת למצב טראומתי – כמו מילים פוגעות שמוטחות בנו שוב ושוב, או חשיפה להטרדה בעבודה.
 

הדרך לטיפול בטראומה נפשית לאור ההגדרה של טראומה

עד כמה שאני מבינה זאת – טראומה נפשית היא ארוע או ארועים חוזרים שנשארו בלתי פתורים, שאין לנו איך לעבד אותם או להבין אותם במסגרת תפיסת העולם שהיתה לנו.
ולכן, הדרך היחידה לטיפול בטראומה נפשית היא לשוב ולעבד את מה שקרה, להבין זאת ממקום חדש – מקום של למידה והעצמה, כך שנוכל בדיעבד ללמוד ממה שקרה, לגדול ולהתעצם ממה שקרה, ולהשתמש בארוע הטראומתי כדי לבנות תפיסת עולם חיובית שמכילה את הארוע הטראומטי, ורואה אותו כארוע שלמדנו ממנו וגדלנו ממנו.
במשך 20 השנים שבהן אני עובדת עם אנשים שסובלים מטראומה נפשית אני אפילו שומעת – ולא לעתים רחוקות! - שהיה שווה לעבור את הטראומה הנפשית כדי להגיע למקום החדש, הטוב, החזק, הבטוח והאוהב שניתן להגיע אליו בסוף הטיפול בטראומה, העיבוד שלה והלמידה ממנה.
 

הסימפטומים של טראומה נפשית

כאן אולי יתאפשר לך למצוא את עצמך.
חשוב להדגיש שלא כולם חווים את כל הסימפטומים של טראומה נפשית, ושלבטח ניתן להוסיף לרשימת הסימפטומים הזו עוד תסמינים שמפריעים לך.
ובכל זאת, רשימה חלקית של הסימפטומים של הטראומה הנפשית כוללים:
 
סימפטומים התנהגותיים של טראומה נפשית: קושי לקחת חלק בחיים – לעבוד, לאהוב ולבנות מערכות יחסים.
סימפטומים מנטליים של טראומה: קשיי ריכוז, זכרונות / פלשבקים בערות, רגישות לרעש, מחשבות טורדניות - כדי לנסות 'לסדר' את מה שקרה בתוך מסגרת או תפיסת עולם ש'עושה שכל'.
סימפטומים פיזיים וגופניים של טראומה נפשית: נדודי שינה וסיוטים, קשיי נשימה, רגישות בבטן ומתח גופני.
סימפטומים רגשיים של טראומה:  קשה לחיות, כעסים ו/או התקפי זעם, תחושת ניתוק רגשי, 'מצבי רוח' רגשיים, בושה ו/או אשמה, חרדות – שמא הארוע הטראומתי יקרה שוב, דיכאון ויאוש, תחושת חוסר אונים.
 
בגדול, הסימפטומים של הטראומה הנפשית נובעים מחוסר אמון בעולם, בעצמי, באחרים, ובאפשרות לקיום במציאות חיובית.
את תחושת האמון שאולי היתה לך בעבר מחליפה הרגשה רעה לגבי עצמך, לגבי האחרים, ולגבי העולם.
 

2 אפשרויות הטיפול בטראומה נפשית

רוב האנשים שמגיעים לטיפול בטראומה נפשית זוכים לקבל אך ורק התייחסות לסימפטומים – כדורים לנדודי השינה, תרגילים ומדיטציה לקשיי הריכוז, תרופות לבטן, מועדונים שנועדו להקל על הניתוק החברתי, ועזרה במציאת עבודה.
מעטים אלו שזוכים לקבל התייחסות לסימפטומים האלו כחלק מהמטריה הגדולה של הטראומה הנפשית – שתכופות כלל אינה מאובחנת, וגם אלו שזוכים לטפל בטראומה הנפשית עושים זאת במסגרת שלוקחת הרבה מאוד זמן, ושהטיפול בה מתקדם מאוד לאט.
במשך השנים שבהן אני עובדת עם אנשים על ריפוי הטראומות הנפשיות שעברו, גיליתי שתכופות הסימפטומים הולכים ונרגעים ככל שהטראומה הנפשית מטופלת ומעובדת.
 

איך מתבצע טיפול יעיל בטראומה נפשית

מה שמאבחן טיפול יעיל בטראומה נפשית היא  - שהוא יעיל! כלומר – שרואים תוצאות.
דרך הטיפול עצמה תלויה במטופל – בהעדפות כמו טיפול בשיחה, בהילינג, בעבודה רגשית, ולפעמים גם בטראומה או בטראומות – שלפעמים מכתיבות כיוון מסויים לטיפול.
אני עובדת כבר 20 שנים, ועוד לא היו לי 2 פגישות זהות או דומות, ולכן קשה לאמר מראש איך יתבצע תהליך הטיפול.
אני מציעה לאנשים לנסות פגישה ראשונה – לראות אם בכלל יש כימיה ואם 'מדברים באותה השפה'. לאחר מכן, אם מוצאים את שהפגישה הראשונה היתה מועילה – אפשר להמשיך לעוד 2 פגישות, כשעד אז אתה כבר ניתן תכופות להרגיש שהדברים 'זזים'.
לפעמים ניתן לראות שינוי בחיים כבר לאחר מספר פגישות!
 

השאלה שיוצרת טיפול עצמי בטראומה נפשית

מה שחשוב זה לטפל בטראומה. חבל להמשיך ולבזבז את החיים ואת הזמן, חבל להמשיך ולסבול כשבאמת אפשר להרגיש טוב יותר! אם עדיין מוקדם עבורך לפתוח את הפצעים בטיפול, אפשר פשוט לשאול לשאול את עצמך שאלה אחת - מה למדתי מזה?
מה למדת מכל מה שעבר עליך? אם זה יהיה לך ברור – את מחצית הדרך לריפוי כבר עברת.
 

סיכום: האם יש לך מספיק אומץ לטפל בטראומה שעברת?

הדבר שהכי מקשה על הטיפול בטראומה נפשית היא שמדובר בדבר ככ כואב וככ מפחיד שקשה מאוד להיכנס לזה שוב – אפילו למטרות טיפול ):
מה שיכול לעזור לך זה לדעת שיש עוד אנשים במצב שלך, שטראומה נפשית עלולה לקרות לכל אחד.
אני ממש מעריכה אותך על האומץ להתחיל ולטפל בטראומה שעברת – ולו עי חיפוש מידע בנט, וממליצה לך לא לוותר, אלא להגיע לשלב שבו שוב יהיה לך פשוט להרגיש טוב עם עצמך, עם אחרים, ועם החיים שלך.
 
בכל שאלה שהיא - אשמח לשמוע ממך, ומבטיחה לענות לך!
 
אם אהבת את המאמר – אשמח אם תשתפי אותו.
אשמח לשלוח לך רעיונות נוספים לטיפול בטראומה – אפשר ליצור איתי תמיד קשר  בלינק הזה
 
©מיכל רון, יוני 2018
ליצחק
 

מאמרים קשורים: 
הצהרה: מיכל רון איננה פסיכולוגית, ושרותי הייעוץ מתבססים על ידע אישי ונסיון של 15 שנים. יש לראות את הכתוב באתר זה כהצעה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מכל סוג שהוא.