2 דרכים אל התקף חרדה

שלחי לחברה

הסיבה האמיתית של התקף חרדה

את באמצע התקף חרדה ואת ממש סובלת. זה נמשך כבר הרבה זמן, לפעמים יותר חלש ולפעמים בצורה מאוד אקוטית, ואת לא יודעת מה לעשות.
האם העלית בדעתך שאת זאת שגורמת לכך? שאת זו שיוצרת את התקף החרדה?
ולכן – שאת יכולה לצאת מהתקף החרדה?
 

התקף חרדה שנוצר מכעס

את כועסת! כמו כל אחד אחר. קשה לך, הדברים לא קורים כמו שאת רוצה, אז את כועסת. אין עם זה בעיה, וזה לא גורם של התקף חרדה.
הבעיה מתחילה כשמשקרים לגבי הכעס, או כשלא מודעים אליו. זו גם בעיה כשבמקום להכיר בכך שאת כועסת - ואז את גם יכולה לעבוד על זה, את מתייחסת לאחרים במקום לעצמך, ואומרת שהאחרים הם לא בסדר. זו בעיה, מפני שעל האחרים אין לך שליטה, וחוסר שליטה היא כבר סיבה להתקף חרדה.
כשכועסים ולא מדברים על זה, או אפילו משקרים לגבי הכעס, הוא לא נעלם, הוא פשוט מודחק ועובר לתת מודע. הבעיה עם זה היא שאז הכעס מתחיל לנהל את ההתנהגות שלך, לפעמים את פוגעת באחרים 'בלי כוונה', לפעמים את אפילו ממש מצטערת כשזה קורה, וכל הזמן הזה לא את, אלא הכעס, שולט במה שקורה לך, ואת לא מודעת למה שבאמת קורה ואת לא בשליטה על מה שקורה, ואת אולי בדרך לעוד התקף חרדה.
 

איך נוצר התקף חרדה

התקף חרדה נוצר כשמבפנים את מרגישה איכס, אבל את לא יודעת מה זה. כשאת משקרת התת מודע מקבל 'הוראה' להסתיר ממך את המידע האמיתי – שאת כועסת, ואז את לא יודעת למה את מרגישה ככ רע.
את לא רואה את העוינות שאת משדרת סביבך, את לא מודעת לכך שכולם מרגישים את מה שעובר עליך. מנקודת המבט שלך זה נראה כאילו הכל קורה נגדך. אנשים כועסים עליך, פוגעים בך ודוחים אותך, ואת לא מבינה למה...
הסיבה האמיתית של התקף חרדה היא שאת זו ש'מתחילה', את זו שפוגעת בהם, מדברת לא יפה, חושבת ומתנהגת לא יפה – וגם אם לא מודעת לכך, או גם אם את מודעת לכך אבל נדמה לך שהם לא יודעים, העובדה היא שהם מחזירים לך באותה המטבע בדיוק.
ואז את מתחילה לפחד, ובצדק, שיפגעו בך. והפחד הזה, שמא העוינות שפיזרת סביבך תחזור אליך בזמן כלשהו ובצורה כלשהי, אורב שם, ומופיע לעתים בצורה של התקף חרדה.
 

צורת תקשורת שיוצרת התקף חרדה

האם גם את קוטעים אנשים באמצע המשפט, אומרת הרבה 'כן, אבל', או מתחילה משפטים במילה 'לא' ???
את זוכרת איך זה מרגיש כשמישהו מדבר איתך ככה?
זה מרגיש כמו ויכוח. זה מאבק מילולי.
זו לא צורת דיבור שמאפשרת למישהו לעזור לך, ובטח שלא מאפשרת לך להיעזר.
האם את מודעת לאיך שהצד השני מרגיש כשאת מדברת ככה?
האם את מודעת לתוצאות של זה? לאיך שזה גורם לך להרגיש?
יכול להיות שאם תוותרי על המילה 'אבל' ועל המילה 'לא' בשיחה שלך, תוכלי לאמר בדיוק מה את כן רוצה, ותעזרי לאנשים לעזור לך?
יכול להיות שאם תאמצעי את הרגלי התקשורת האלה ותתרגלי אותם גם התקפי החרדה שלך יופיעו לעתים יותר רחוקות ויהיו חלשים יותר?
 

הרגלים של תקשורת עוינת פוגעים בך

כשהשיחה שלך היא שיחה של עוינות, כעס ומאבק, גם את נפגעת –
גם משום שאף אחד לא יכול לעזור לך, וגם משום שאת לא מאפשרת לעצמך לקבל עזרה, וגם –
משום שאת יוצרת סביבך אווירה של כעס ומאבק שבסופו של דבר גורמים לך להתקפי חרדה – בגלל המציאות, התקשורת ומערכות היחסים שאת יוצרת סביבך.
 

2 דרכים שבהן את יוצרת התקף חרדה

 

התקף חרדה שנוצר בגלל כעס

כשאת כועסת את מזמנת לחיים שלך התקף חרדה בשני אופנים.
האחד – כשאת פועלת מתוך כעס, אפילו אם את לא מודעת אליו, אנשים אחרים מרגישים את זה. האופן שבו את חושבת על אנשים, האופן שבו את מדברת והאופן שאת מתנהגת אליהם כשאת איתם משדר עוינות. זה יכול להיות דברים מאוד קטנים כמו טון דיבור, או זה ש'לא בכוונה' שברת את הכוס שהם אהבו.
גם אם הם לא יגידו לך את זה, וגם אם נדמה לך שזה לא ככה – אנשים יודעים יופי מה חושבים עליהם. גם את יודעת מתי מישהו באמת אוהב אותך, ומתי הוא גועלי אליך, נכון? אפילו אם הוא מנסה להראות נחמד...
ככה יוצא שכשאת כועסת את בעצם מזמנת לעצמך יחס רע מאחרים, ובאופן טבעי את פוחדת מ'מה יהיה' ומאיך יתייחסו אליך. כשזה מצטבר זה מתבטא לפעמים כהתקף חרדה.
 

התקף חרדה שנוצר בגלל חוסר שליטה

הצורה השניה שבה את יוצרת התקף חרדה היא כשאת לא מודעת לכל התהליך הזה – בגלל שקרים שאת מספרת לעצמך ולאחרים לגבי הכעס שלך, וכשאת לא נותנת לכעס שלך ביטוי מיטיב, שלא יפגע באחרים. את לא מבינה למה קורים לך דברים רעים, ולמה אנשים מתנהגים אליך ככה. את חווה חוסר שליטה בחיים שלך – כשאת לא יכולה לנבא מה יקרה ואיך יהיה. גם את החוויה הזאת המוח מתרגם בצורה שיוצרת התקף חרדה. 
 

סיכום: טיפול בהתקפי חרדה עי פסיכותרפיה

אם את מזדהה עם מה שכתוב כאן, את יכולה להפסיק את התהליך בשלבים המוקדמים שלו ב 2 דרכים.
א. את יכולה להפסיק לשקר. לראות איפה את לא בסדר, במקום לשפוט ולהאשים אחרים. גם אם אז את נראית פחות יפה או פחות נהיית פחות צודקת לפעמים, לפחות תפסיקי לסבול מהתקפי חרדה.
ב. ללמוד איך לפרוק את הכעס שלך בצורה מיטיבה. במקום לחשוב על אחרים תחשבי על עצמך, על איך שאת מרגישה – ללא קשר לאם זה מוצדק או לא מבחינתם. פשוט, תרגישי את הכעס שלך, במקום לנסות להיות צודקת והגיונית, ותלמדי מה לעשות עם הכעס שלך.
 
אם את זקוקה לעזרה נוספת כדי לטפל בהתקפי החרדה שלך
אני תמיד כאן בשבילך
©מיכל רון, פברואר 2013

מאמרים קשורים: 
שלחי לחברה
הצהרה: מיכל רון איננה פסיכולוגית, ושרותי הייעוץ מתבססים על ידע אישי ונסיון של 15 שנים. יש לראות את הכתוב באתר זה כהצעה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מכל סוג שהוא.
WhatsApp icon by Icons8