טיפול טבעי בחרדה - 2 טיפים שתמיד יעזרו לך

שלחי לחברה

טיפול טבעי בחרדה: מה יכול לעזור לך?

טיפול טבעי בחרדה הוא נושא שמאוד קשור לתפיסת העולם שלך, ולכן עבודה רגשית על איך שאת חווה את החיים ותופסת את העולם מהווה טיפול בחרדות, שיכול להיות הרבה יותר אפקטיבי מכל טיפול אחר.
החיים די מפחידים לעתים תכופות, או כואבים, או מכעיסים, ותכופות עלינו לקבל החלטה כיצד לפעול כאשר התנאים אינם מיטיבים. באופן טבעי המצב הזה מעורר חרדות.
אופציות הפעולה הינן אינסופיות, למעשה, ונשאלת השאלה – איך לנהוג כך שלא אצטער על הבחירה שלי? או אפילו – שאשמח בגללה.
אם נמצא דרך להרגיש טוב עם עצמנו, אם החיים שלנו ועם הבחירות שלנו – זה לכשלעצמו כבר יהיה טיפול בחרדות.
 
אולי אני טועה, אבל לטווח הארוך נראה לי שהטיפול בחרדות המוצלח ביותר יהיה אם תתחייבי ברמה האישית על -

  1. אי אלימות / אהינסה / דהרמה / אתיקה / מוסר – עקרון אי האלימות, כי זה שומר עלי מחרטה ומפגיעה בעצמי ובאחרים, וכך מוריד את החרדות ומטפל בהן.
  2. אמונה, או – מחויבות לצמיחה רוחנית ואישית, כי זה לוקח אותי למקומות הכי טובים שלי, ומטפל בשורש הבעיות שגורמות לחרדות.

 

טיפול טבעי בחרדה עי אי-אלימות / אהינסה

אהינסה היא מילה בסנסקריט שמשמעה 'אי-אלימות'. המהטמה גנדי נקט בדרך זו כדי לשחרר את הודו מעול הכיבוש הבריטי. גם היהדות וגם הכנסיה הקתולית ממליצות למאמיניהן לשמור על 'כלל הזהב' – "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך", וזה גם אחד הטיפים הכי טובים שאני מכירה לטיפול בחרדות.
 
תכופות התגובה הראשונית שלנו למצב לא נעים הינה תגובה של הלם. אנחנו מרגישים מאוימים ו/או מותקפים, ומגיבים ממקום השרדותי – למרות שבמחשבה שניה ו/או בראיה קצת יותר מפוקחת אנחנו מגלים ששום דבר נורא ואיום לא קרה, בעצם...
ואז אנחנו מתחרטים...
ומאבדים את הבטחון שלנו ביכולת שלנו לקבל החלטות נכונות ולפעול לפיהן.
ככה פחדים אינסטינקטיביים הופך לחרדות – שמבוססות על חוסר ביטחון לגבי תפיסת העולם שלנו, וחבל.
 
ועוד משהו – הרבה מהחרדות שלהם נובעות ממקום של תקיפת האחר.
ברמה הלא מודעת, כשאנחנו מתקיפים או פוגעים באדם אחר אנחנו מחכים לתגובת הנגד, שגם מגיעה לנו – שוב, ברמה הלא מודעת.
הבעיה היחידה היא שאותם פחדים וחרדות בלתי מודעים מגיעים גם לרמה המודעת, והורסים לנו את החיים, את האמונות, את התקוות ואת מצב הרוח, עד שאנחנו נזקקים לטיפול בחרדות.
ושוב – חבל, כי זה לא חייב להיות ככה.
 
לכן, העקרון הראשון של טיפול טבעי בחרדה הוא – ללא קשר לאיך שהצד השני התנהג ולמה שהוא עשה, עדיף שלא להגיב באופן תוקפני. מותר להמנע ממגע או מקשר כדי להגן על עצמנו, אך עדיף להשתדל ולעשות הכל בכדי שלא לפגוע בצד השני.
 
 

טיפול טבעי בחרדה עי התפתחות אישית

אחד המשפטים שאני אוהבת אומר – "When you lose, don’t lose the lesson" – "כשאת מפסידה, אל תפסידי את השעור."
גם ספר מצוין שנקרא 'No Problems' מציע לראות את ה'בעיות' שלנו כשיעורים –אפשרות המקנה לנו פרספקטיבה שונה לחלוטין לגבי מה שקורה לנו בחיים ולגבי המשמעות של אותם ארועים.
חרדות הרבה פעמים נגרמות בגלל תחושת תקיעות בחיים, או בגלל שאנחנו לא מצליחים להבין למה קורה לנו מה שקורה לנו, מה החוקיות בחיים שלנו. לכן, טיפול בחרדות שיעזור לך לעשות סדר בחיים שלך, להבין לאן את רוצה שהם ילכו ולעזור לך להעלות את החיים שלך על המסלול שטוב לך, הוא הטיפול הכי אפקטיבי בחרדות.
המחויבות הטוטאלית לצמיחה הרוחנית משמעה שללא קשר למה שקורה לי, אני לא בודקת 'מי אשם' אלא שואלת את עצמי – 'מה השעור כאן עבורי?' אולי עלי לוותר על אותו האדם, המקום או העבודה; אולי אני צריכה ללמוד משהו חדש (פיתוח איכויות); אולי הגיע הזמן לנסות משהו חדש? וכד'.
בדיקה כזו הופכת את החרדות לפחדים. במקום פשוט לסבול מחרדות את יודעת מה את רוצה, ואת יודעת שזה מפחיד אותך – ונראה לי שעדיף להתמודד עם פחדים בדרך להגשמה עצמית, משום שזו דרך נהדרת לשפר את החיים שלך, ובין השאר היא גם יופי של טיפול בחרדות.
נסיוני האישי והמקצועי לימד אותי שבאופן מופלא לחלוטין - ברגע שלומדים את השעור ה'בעיה' מתפוגגת. לפתע פתאום כל המציאות משתנה (בצורה שנחווית ממש כנס!), או שה'בעיה' כבר לא מפריעה לנו בכלל, ואולי אפילו מצחיקה אותנו. אדם שחירב לנו את הכייף בעבודה יכול להפוך לחבר הכי טוב שלנו; גידול סרטני ממאיר יכול להעלם תוך שבועיים! ועוד כהנה וכהנה ניסים שונים ומשונים.
 
נקודת מבט שכזו על החיים מאפשרת לי להיות תמיד בצד שמרוויח.
אם כייף לי אז יופי, ואני נהנית.
ואם לא – אז אני לומדת.
וכך, עצם זה שאני ככ עסוקה בללמוד את השיעור שהחיים מביאים לי מהווה טיפול בחרדות.
 
למעשה, העקרון השני של טיפול טבעי בחרדה – העקרון של המחויבות להתפתחות אישית, היא העקרון היותר חשוב של טיפול בחרדות, כשהעקרון של אי-אלימות הוא רק אמצעי הכרחי ומקל של טיפול בחרדות, כדי לתרגל את התפתחות אישית.
אבל גם אם הדבר היחיד שמעניין אותך הוא טיפול בחרדות, מספיק שתתרגלי את אי האלימות או את נקודת המבט של ההתפתחות האישית כדי להשיג תוצאות מקסימות, ולהשתחרר מהחרדות שמעיקות עליך.
 
שיהיה בהצלחה (:
לפרטים נוספים – מוזמנת לכתוב לי
© מיכל רון, פברואר 2008 

מאמרים קשורים: 
שלחי לחברה
הצהרה: מיכל רון איננה פסיכולוגית, ושרותי הייעוץ מתבססים על ידע אישי ונסיון של 15 שנים. יש לראות את הכתוב באתר זה כהצעה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מכל סוג שהוא.
WhatsApp icon by Icons8