תשעה באב כבסיס של העצמה אישית

שלחי לחברה

תשעה באב עד ראש השנה – שבע הפטרות נחמה

אחרי תשעה באב מתחילות 'שבע דנחמא', שהן שבע הפטרות של נחמה, עידוד וגאולה, שנקראות בין תשעה באב לראש השנה. ההפטרות הללו באו לעודד אותנו לאחר תשעה באב ולקראת השנה החדשה. זו הדרך של המקרא לטפח העצמה אישית.
כל ההפטרות לקוחות מספר ישעיהו, מפרק מ' ואילך. בחקר המקרא מכונים פרקים אלו בשם ישעיהו השני – על שם נביא מאוחר יותר, שחי בתקופת העליה מבבל והצהרת כורש. 
 

לאחר החורבן: העצמה אישית במקרא

מטרתו המנחמת והמעודדת של המקרא מוצהרת מיד בפתח הדברים. ישעיהו השני מתחיל את ספרו במלים "נחמו, נחמו עמי... דברו על לב ירושלים... כי מלאה צבאה, כי נרצה עונה... קול קורא – במדבר פנו דרך, ישרו בערבה מסילה לאלוהינו" (ישעיהו מ 3-1)
מחבר ספר קהלת פעל בערך באותו הזמן של ישעיהו השני, במאות 5-4 לפסהנ, וגם הוא אמר "לכל זמן, ועת לכל" (קהלת ג 1). כמו ישעיהו השני, גם הוא מבטא את הרעיון שהאסון הוא בסיס להעצמה אישית, שלאחר החורבן הגיע זמן הגאולה, או כמו שאמר זאת ישעיהו – "בעיתה אחישנה" (ישעיהו ס 22).
 

התחלה חדשה לאחר תשעה באב

הפטרות הנחמה שקוראים לאחר תשעה באב חוזרות על הרעיון של העצמה אישית ולאומית שמופיע בספרות החוכמה במגילת קהלת ואצל ישעיהו השני בספרי הנביאים.
בסיפור ההיסטוריה היהודית מופיעה העצמה אישית ולאומית כשלאחר חורבן הבית הראשון באה שיבת ציון. במחזור השנתי – אחרי תשעה באב אנחנו חוגגים שנה חדשה בראש השנה.
ברמה האישית, הפסיכולוגית, הדבר בא להזכיר לנו שגם אחרי האסונות הכבדים ביותר מחכה לנו, בעצם, התחדשות, או התחלה חדשה.
 

תשעה באב כבסיס להעצמה אישית

גם תיקון הנפש של הקבלה וגם הפסיכולוגיה מציעים לנו להתפתח מבחינה אישית, בתהליך של העצמה אישית. לרעיונות שמשתקפים אלינו מהכתיבה ההיסטורית במקרא – בנביאים ובמגילת קהלת התנך קורא 'לימוד', שנתמך על ידי ליווי אלוהי נצחי.
אנחנו נדרשים ללמוד ולהתפתח. הקבלה קוראת לזה תיקון הנפש, הפסיכולוגיה קוראת לזה מודעות עצמית, והיום קוראים לזה העצמה אישית. התנך קורא לזה פשוט – לימודים.
"אדני אלוהים נתן לי לשון לימודים, לדעת לעות (להלעיט) את-יעף דבר. יעיר בבוקר בבוקר, יעיר לי אוזן, לשמוע כלימודים. אדוני אלוהים פתח לי אוזן" (ישעיהו נ 5-4).
וגם - "וכל בניך לימודי ה', ורב שלום בניך" (נד 13)
שתי המובאות האלו מופיעות בהפטרות הנחמה הלקוחות מספר ישעיהו, ולהזכירך – הכוונה היא לעודד אותך לעשות בדיוק את מה שאת עושה כרגע, כשאת קוראת ולומדת ובעצם – מפתחת את עצמך.
 

השגחה פרטית התומכת בהעצמה אישית

7 הפטרות הנחמה בתנך מדברות על השגחה פרטית שתומכת בנו בתהליך של העצמה אישית - אלוהים תמיד איתנו ותמיד דואג לנו. הנושא חוזר מספר פעמים –

  • בפסוק המפורסם, שגם הולחן לשיר: "על חומותיך ירושלים הפקדתי שומרים, כל היום וכל הלילה" (ישעיהו סב 6)
  • בפסוק הפותח את הפטרת הנחמה השניה: "'ותאמר ציון – עזבני אלוהים, וה' שכחני. התשכח אשה עולה? מרחם בן בטנה? גם אלה תשכחנה, ואנוכי לא אשכחך!" (ישעיהו מט)
  • ובפסוק שסוגר את מחזור דנחמא: "ומלאך פניו הושיעם – באהבתו ובחמלתו הוא גאלם, וינטלם וינשאם כל ימי עולם." (ישעיהו סג 9)

 

מלאך לתשעה באב

הפסוק שסוגר את מחזור דנחמתא בישעיהו סג 9 מכיל דימוי של מלאך הנושא את העם על כפיו. דימוי זה מקביל בדיוק לאחד הסיפורים האהובים עלי ביותר – הסיפור 'צעדים בחול', המשתמש בדיוק באותו הדימוי, והוא גם אחד הסיפורים המנחמים ביותר לזמנים הקשים ביותר.
מומלץ!
 
©מיכל רון, אוגוסט 2012

שלחי לחברה
הצהרה: מיכל רון איננה פסיכולוגית, ושרותי הייעוץ מתבססים על ידע אישי ונסיון של 15 שנים. יש לראות את הכתוב באתר זה כהצעה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מכל סוג שהוא.
WhatsApp icon by Icons8