איך לפתח מודעות עצמית

איך מפתחים מודעות עצמית

כולנו רוצים להיות מאושרים, ולשם כך צריך מודעות עצמית – להכיר את עצמנו, לדעת במה אנחנו טובים ומה עושה לנו טוב.
ויש לכך גם הרבה שיטות.
כשפוגשים שיטה חדשה למודעות עצמית כדאי תמיד לבדוק את התוצאות: מה קיבלתי? האם נהניתי? כמה זמן המשכתי להנות מה'פירות'?
לאחר תהיות וטעיות רבות בדרך, אני מסתמכת כיום בעבודתי על שלושה 'עמודים' עיקריים של מודעות עצמית: הגוף, הרגש והמיינד (mind). רק העבודה המשולבת על שלושתם ביחד יכולה להביא אותנו למקום בו טוב לנו באמת באמת.
 

3 היסודות של מודעות עצמית

לא ייתכן שהגוף יהיה מכווץ, נוקשה או דואב ואנחנו נרגיש טוב. לא ייתכן שנרגיש בודדים, כעוסים או מלאי בושה ושיהיה לנו שקט בראש. כך גם לא יכול להיות לנו טוב כשהראש מלא ב'רעש'.
כדי שיהיה לנו טוב חייבים מודעות עצמית לגוף – כדי שיהיה לו טוב, מודעות עצמית לרגשות, כך שנחווה רווחה רגשית, ומודעות עצמית למחשבות – כדי שנוכל להיות שלווים, כדי שיהיה לנו שקט בראש.
מסיבה זאת כל תהליך צמיחה שהוא חייב להביא בחשבון את שלושת הגורמים הללו – גוף, רגש ומיינד.
אופן העבודה שונה בכל אחד מאותם התחומים, ולכל אחד מאתנו צרכים שונים בכמות שונה בכל הנוגע לעבודה בכל אחד מהתחומים הללו. כל אחד מאתנו 'סובל' במידה רבה או מועטה יותר מחוסר איזון בכל אחת מהמערכות. חלקנו ניתרם ביותר אם נתחיל בעבודה על 'שקט בראש', למשל באמצעות מדיטציה. לאנשים אחרים יהיה קל יותר אולי להגיע לאיזון באמצעות עבודה עם הגוף דווקא – לאחר שעשו מאמץ פיזי גדול. ויהיו גם אנשים שלא ימצאו כל עניין במדיטציה או בעבודה עם הגוף. הם זקוקים למקום כלשהו בו יוכלו לפרוק את הרגשות המעיקים עליהם – פחד, בדידות, בושה, וכד'.
ה'טריק' לגבי כל אחד מאתנו הוא למצוא את אופן העבודה שישפר במידה הניכרת ביותר את איכות חייו.
 

מודעות עצמית לגוף

תירגול שמטרתו מודעות עצמית לגוף יכול לכלול למשל תשומת לב לגוף ולנשימות. אנשים רבים אינם נושמים לבטן או לחזה, ויש אנשים שהולכים כל החיים כשכתפיהם מורמות, ואפילו אינם יודעים זאת. ומה לגבי הפנים? כמה אנשים אתם מכירים שלובשים תמיד את אותה הבעה – עצובה, כועסת או רצינית? עבודה שמעלה את רמת תשומת הלב שלנו לאותם האזורים יכולה לאפשר לנו להפסיק דפוסים אוטומטיים שלהם אנחנו 'מכורים' – עצבנות, דכאון, שעמום, ועוד. אפשר לעשות זאת, לדוגמא, עי עבודה בשיטת גרינברג – בלינק הזה.
 

מודעות עצמית לרגשות: אינטליגנציה רגשית

רוב האנשים פוחדים לפגוש את הרגשות שלהם, משום שמדובר תכופות בתכנים הכי כואבים של חיינו – פחדים, בדידות, יאוש וכעסים. לא לכולם קל להפתח או לבכות, אפילו בחברתם של אנשים קרובים, אוהבים ומאפשרים. הבשורה הטובה היא שעבודה רגשית עמוקה ומשמעותית לא חייבת להיות כרוכה ב'דרמה' גדולה. לפעמים פשוט היכולת לשבת במדיטציה ולמנות באזני עצמנו את מעלותינו (כאשר הגוף נינוח והראש שקט) יכולה לעשות פלאים, ואפשר גם ללמוד על אינטליגנציה רגשית – למשל בלינק הזה.
 

מודעות עצמית למחשבות: התפתחות התודעה

המיינד יכולה להקנות לך כלים שימושיים לעבודה עם הגוף ועם הרגש. פיתוח הריכוז או היכולת להרגע ולהיות בשלווה יכולות לשמש מטרות בפני עצמן, אך יכולות גם להוות בסיס וקרש זינוק נפלא לשלב הבא בדרך אל האושר.
הדרך הכי טובה שאני מכירה להרגיע את התודעה היא עי מדיטציה.
מה שטוב במדיטציה הוא שכל אחד יכול לעשות זאת, אפילו לבד, אפילו רק 10 דקות ביום. הנה, לדוגמא, מדיטציה שאפשר לעשות לבד, 10 דקות כל יום.
 
איזו דרך הכי מדברת אלייך?
מה הכי יעזור לך?
אשמח לשמוע ממך דרך הלינק הזה, או ישירות למייל שלי  michal@michalron.co.il
 
© מיכל רון, אפריל 2003

הצהרה: מיכל רון איננה פסיכולוגית, ושרותי הייעוץ מתבססים על ידע אישי ונסיון של 15 שנים. יש לראות את הכתוב באתר זה כהצעה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מכל סוג שהוא.