למה הטיפול לא עובד

פסיכותרפיה להגשמת 3 משאלות

כשני מתחילה תהליך פסיכותרפיה עם אנשים אני שואלת בהתחלה אותם מה הם רוצים – גם בשביל תיאום ציפיות, גם כדי שיוכלו לראות איך החלומות שלהם מתגשמים, וגם כי זה תמיד טוב להתכוונן.
כשברור לנו מאוד מה אנחנו רוצים לפעמים קורים ניסים. לדוגמא: מישהי שהגיעה לפסיכותרפיה משום שהיא רצתה זוגיות אחרי תקופה ממושכת בה היא היתה לבד, ומיד אחרי הפגישה הזו היא פגשה את בן-זוגה הנוכחי. אבל לפעמים זה לוקח זמן, ואפילו הרבה זמן, ולמרות שאנחנו מגיעים לפסיכותרפיה, לא ברור לנו למה המצב לא משתפר.
בעקבות עבודה של 20 שנים בהן אני עובדת כפסיכותרפיסטית, נראה לי שלפעמים ההבדל בין מי שהפסיכותרפיה עובדת בשבילו לבין מי שהפסיכותרפיה אינה עובדת בשבילו נובע מההבדל בין 'בא לי', ובין 'אני רוצה'.
 

מה ההבדל בין פסיכותרפיה שעובדת לפסיכותרפיה שלא עובדת

לפעמים אנחנו יושבים ומדברים, אבל מה שאנחנו אומרים זה חלום, זה 'הלוואי ש...', אבל בעצם – אין שם שום מחויבות.
אבל לפעמים בפסיכותרפיה מדברים על מה שבאמת רוצים, וברור שזו מטרה שבשבילה צריך לעבוד, לעומת מה ש'בא לי' - שזה בדרך כלל לנוח, להסתלבט, לשחק, ולא לעשות את 'שעורי הבית' שלנו.
כשאנחנו לא עובדים, לא מתרגלים ולא משנים כלום באיך שאנחנו מתנהגים, מדברים או חושבים, כשהכל בחיים נשאר אותו דבר – שום דבר לא יכול להשתנות! גם אם הולכים לפסיכותרפיה. כשמתנהגים לפי מה ש'בא לי' חושבים לטווח הכי קצר – ואז קשה מאוד להגשים את המשאלות שלנו, ולהצליח במה שאנחנו רוצים.
 

איך לגרום לתהליך הפסיכותרפיה שלך לעבוד בשבילך

אם ברצונך באמת לשנות את חייך, עדיף להשתמש במלים 'אני רוצה' רק כשברור לך שיש דרך ללכת בה, דברים לעשות ותהליך שמוביל מהמצב הנוכחי לאיפה שרוצים להיות. אם אני רוצה שמה שאני רוצה יקרה, אני צריכה לקחת על עצמי את המחויבות לעבוד, כדי לעבור את המרחק הזה שבין איפה שאני היום ובין איפה שאני רוצה להיות.
'אני רוצה' זה כשאני בוחרת לחשוב, לדבר ולהתנהג לפי מה שאני באמת רוצה לטווח הארוך, גם אם זה מנוגד למה ש'בא לי' לעשות בטווח הקצר, והמודעות העצמית הזו לשימוש במלים שאנחנו אומרים היא אחד הדברים החשובים שלומדים בפסיכותרפיה.
 

מתי הפסיכותרפיה עובדת?

מה שעושים בפסיכותרפיה עובד כשעושים עושה את מה שצריך לעשות כדי שזה יקרה – גם אם לא בא לי!
אם אני רוצה להיות בריאה יותר אני אקום מוקדם בבוקר ואלך לעשות יוגה בים (או לרוץ, או להתעמל), למרות שבטווח המיידי, הקצר ביותר, דווקא בא לי להשאר עוד קצת במיטה, למשל.
אם אני רוצה מערכות יחסים טובות יותר אני אסתום לפעמים את הפה ואבליג, אפרוק את הכעסים שלי בצורה בונה, ואמצא את הדרך ואת העיתוי הנכונים יותר לדבר על מה שאני מרגישה ועל מה שחשוב לי, למרות שבטווח הכי קצר בא לי לצעוק, ולריב, ולפוצץ את הכל.
אלו הדרכים הכי פשוטות להגשים את הרצון שלנו ולהצליח בפסיכותרפיה.
 

מסקנה: למה הטיפול לא עוזר לי

לא תמיד זה נכון, אבל אם נמצאים בטיפול כבר כמה זמן וזה לא עובד, המצב לא משתפר והפסיכותרפיה לא עוזרת לך - כדאי אולי לשאול את עצמך אם באמת פועלים מתוך מחויבות לטובתך העליונה בטווח הארוך?
או שנכנעים (בתירוצים מתירוצים שונים) למה ש'בא לי' בטווח הקצר?
לפעמים פשוט אין כוח לפעול לפי הטובה העליונה שלנו, אבל לפעמים האבחנה הזו בין מה שבא לנו בטווח הקצר והמחויבות למה שאנחנו רוצים בטווח הארוך פשוט לא מספיק ברורה, והורסת את התהליך הטיפולי בפסיכותרפיה.
 
© מיכל רון, יולי 2008
 

מאמרים קשורים: 
הצהרה: מיכל רון איננה פסיכולוגית, ושרותי הייעוץ מתבססים על ידע אישי ונסיון של 15 שנים. יש לראות את הכתוב באתר זה כהצעה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מכל סוג שהוא.