טיפול בדיכאון אחרי לידה כפוסט טראומה

שלחי לחברה

טיפול בדיכאון אחרי לידה וטיפול בפוסט טראומה  

במאמר קודם חילקתי את הדיכאון ל 2 סוגים - דיכאון שבעצם מסתיר כעס, ודיכאון של פוסט טראומה. כתבתי גם שדיכאון של פוסט טראומה נחווה לעתים כדיכאון ובדידות, אך תכופות גם כבלבול, ותכופות הוא עלול להסוות מצב של דיכאון חמור.
האדם מאבד את החיבור שלו עם מה שטוב עבורו ועבור חייו, והוא עסוק מאוד בויכוח פנימי לגבי מה 'נכון', מה צריך היה להיות, ולמה הדברים לא היו אחרת.
דיכאון אחרי לידה הוא דוגמא קלאסית לדיכאון שהוא בעצם פוסט טראומה.
 

טיפול בדיכאון אחרי לידה: הרגשה של בלבול

כשהדברים נוגעים לדיכאון אחרי לידה, הפוסט טראומה מקבלת צורה של בלבול קוגניטיבי וקושי התנהגותי – להמשיך ולתפקד, שלפעמים מלווים גם בהתקפות רגשיות של כעס וזעם.
מצד אחד השכל אומר, למשל, שהכל נגמר בטוב, שכולם עשו מה שהם יכולים, שהכל היה בסדר, אבל מצד שני את מרגישה רע. את מנסה להבין למה, אבל את לא מצליחה. השכל אומר משהו אחד, והלב, הרגש – משהו אחר.
ואת באמצע – לא ישנה בלילות, וקשה לך, ואת לא מבינה למה לא טוב לך.
 

טיפול בכעס ובדיכאון הקשורים לטראומה

תכופות, וגם זה חלק מהדיכאון, אנחנו מוצפות באנרגיה של כעס שאינה מוצאת לה מוצא מיטיב בחיינו, ולכן היא מופנית כלפי כל מי ומה שנמצא בסביבתנו.
אנחנו לא מסוגלות לבחון דברים לגופו של עניין וכל פעם מחדש אנחנו משתמשים בכל אדם שנמצא בסביבתנו כדי לפרוק עליו כעס באמתלה של ויכוח על מה 'נכון'. למעשה, אנחנו מפסיקים להזדהות עם אנרגיית החיים, שעניינה מציאת דרכים להיטיב את חיינו, ועברנו להזדהות באופן לא מודע עם האנרגייה של הכעס, שחייבת למצוא לה פורקן כלשהו, אפילו בצורה הקלוקלת של דיון אינטלקטואלי לכאורה, שבו אנחנו מתנגדים בצורה אוטומטית לכל אפשרות להיטיב את מצבנו.
 
השאלה הרלבנטית היא – איך את יכולה לצאת מזה בעצמך?
 

טיפול יעיל בדיכאון אחרי לידה

דיכאון אחרי לידה שנחווה כבלבול הוא בעייתי, כי את עלולה אפילו לא לזהות שאת בדיכאון. המחשבות רצות ככ מהר, וסותרות אחת את השניה, ואי אפשר יותר לסמוך על השכל.
לכן, כדי לרפא את הטראומה צריך לבחור דרך אחרת מזו של השכל. למשל: הדרך הרגשית.
במקום לחשוב 'מה נכון', 'למה קשה לי אם הכל בסדר', תתחילי לבדוק עם עצמך – מה את מרגישה. גם אם זה משתנה, גם אם זה לא הגיוני. פשוט, לשים לב אם את שמחה או לא, אם טוב לך או לא.
דרך נוספת, שאולי אפילו יותר יעילה כדי לצאת מדיכאון אחרי לידה, היא כל הזמן לבדוק עם עצמך מה יעשה לך טוב, ולהסכים לעשות את זה. כדאי לפעמים, כשקשה, לזנוח את החשיבה, ולהתחיל לבדוק באופן מעשי, בחיי היומיום, בצורה פעילה, מה עושה לנו טוב עכשיו, בהווה. (במקום לחשוב באופן תיאורטי מה יעשה לנו טוב בעתיד.)
כאשר נמקד את תשומת לבנו, נבחין במה שעושה לנו טוב ונלמד להזדהות עם האנרגיה של החיים ולרפא את עצמנו מהדיכאון.
 

כעס כגורם חשוב בריפוי דיכאון ופוסט טראומה 

רק מילה לסיום – בדרך לריפוי של דיכאון אחרי לידה, גם כשנצמדים לדרך של 'מה יעשה לי טוב', עולים לעתים קרובות כעסים. בכעס כדאי ללמוד לטפל בנפרד, כך שלא יפריע לך לצאת מהדיכאון, ועל כך במאמר הקודם.
מסגרת טיפולית מאפשרת מקום בטוח כדי לפרק, ללבן ולרפא בו את הכעס, כדי לרפא את הטראומה ולצאת מהדיכאון – לחיים טובים ולשלווה שאת מאחלת לעצמך.
 
©מיכל רון, ינואר 2007
 
מאמרים קשורים: 
שלחי לחברה
הצהרה: מיכל רון איננה פסיכולוגית, ושרותי הייעוץ מתבססים על ידע אישי ונסיון של 15 שנים. יש לראות את הכתוב באתר זה כהצעה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מכל סוג שהוא.
WhatsApp icon by Icons8