טיפול בפרפקציונזם: 3 שיטות קלות

שלחי לחברה

למה אני כזאת פרפקציוניסטית?

כבר נמאס לך לסבול?
כבר נמאס לך לעבוד יותר מכולם ואף פעם לא להיות מרוצה?
כבר נמאס לך לפחד למות מהתקפת לב בגלל הסטרס שגורמים לך דברים אידיוטיים?
כי אם לא נמאס לך - סימן שאת פרפקציוניסטית.
אם כן נמאס לך – המאמר הזה בשבילך (:
 

טיפול בפרפקציוניזם ובהרס עצמי

פרפקציוניזם מסתיר מאחוריו פחד - הפחד מכשלון. על הפחד הזה הסברתי בפירוט במאמר אחר, אבל בשורה התחתונה – מדובר בפחד שמי שאת זה לא מספיק טוב, והפחד הזה גורם לך להרס עצמי.
כשאת מצליחה את מרגישה שאת משקרת, משום שבאמת באמת בלב את מאמינה שאת לא מספיק טובה. לכן את מקפידה להיכשל בכל הפעמים החשובות בהן יכולת להצליח באמת – בניגוד לכל התחזיות, ולמרות כל המאמצים שאת משקיעה.
אשה שעבדתי אתה לפני כ 20 שנים היתה תלמידה מצטיינת – שלא הצליחה לסיים את התואר.
מוכר לך?
מדובר בהרס עצמי שאת מוציאה לפועל עי התת מודע שלך.
 

איך פרפקציוניזם קשור לוורקוהוליזם

פרפקציוניזם עלול לגרום להתמכרות – שגם אם היא נחשבת לחיובית, היא עדיין התמכרות, שגורמת נזקים כמו כל התמכרות אחרת. מדובר בוורקוהוליזם, כמובן, שהיא התמכרות לעבודה.
במקום להרגיש את הרגשות המכאיבים שאת מרגישה את בורחת אל העבודה – כמו שאחרים בורחים לסמים או לאלכוהול. וחבל ): משום שמדובר בסך הכל ברגשות – וממש לאו דווקא באמת!
 

המחיר הרגשי של הפרפקציוניזם: דיכאון וחרדות

הפרפקציוניסטים נלחמים בכל כוחם בקרב אבוד מראש. העולם הזה אינו מושלם ולעולם לא יהיה מושלם. אין אדם מושלם ואין שלמות. לכן הניסיון להגיע לשלמות, לעשות משהו באופן מושלם או להפוך למושלמים נדון מראש לכישלון,
ומי שמשקיע את כל זמנו, כוחו ואמונתו בכיוון אבוד מראש נדון לסבול מדיכאון, מיאוש, מאכזבה ומכעס. נכון עצוב? ככה את מרגישה?
 
פרפקציוניזם היא בעיה של אנשים חכמים. אם עד כה ניסית לטפל בפרפקציוניזם שממנו את סובלת עי ההתמכרות להרס העצמי ועי וורקוהוליזם – כבר גילית שמדובר במעגל סגור שקשה לצאת ממנו – כמו כל התמכרות. וזה מפחיד.
גם אם עד היום בחרת שלא להיות מודעת לכך שאת רצה לשום מקום – הלא מודע שלך יודע, וזו סיבה מספיק טובה לחרדות שאולי את סובלת מהן.
 

פרפקציוניסטיות נהנות פחות – קשה למצוא אהבה וזוגיות

בנוסף, לפחד שעומד בבסיס הפרפקציוניזם – הפחד שאולי אני לא מספיק טובה כמו שאני - אפשר לקרוא גם בושה או ביישנות. מתחברת?
האם הפחד הזה משפיע גם על חיי האהבה שלך, או רק על העבודה?  
עד כמה את מאפשרת לעצמך להיות מי שאת באמת עם האיש שלך?
כמה זמן, כוח ושמחה נשאר לך לאהבה אחרי שבזבזת את כולו על להיות מושלמת?
 
אז זהו שיש פתרון ויש טיפול לפרפקציוניזם, אפילו שלושה:
 

1. טיפול יעיל בפרפקציוניזם

בנט יש כל מיני רעיונות כמו חשיבה חיובית לטיפול בפרפקציוניזם. אצלי פתרונות כאלה רק מעוררים יותר כעס ויותר תסכול – זה כמו לשלוח מישהו עם רגל שבורה לפיזיותרפיה. אם היה לך ככ קל לחשוב חיובי ואופטימי כבר מזמן לא היית פרפקציוניסטית, נכון?
אז קודם כל לזרוק לפח פתרונות שלא עובדים, כמו שאנחנו רוצות לזרוק לפח את הפרפקציוניזם – לא כי הוא לא טוב או לא נכון, ולא כי לא ככה צריך, אלא פשוט כי זה לא עובד.
אחרי שהבנו שהפרפקציוניזם פשוט לא עובד, שהוא לא מוביל אותנו לשום מקום טוב ולשום הצלחה, מחפשים מה שכן עובד, ומה שתמיד עובד זה אהבה והומור.
להתחיל להתאמן עכשיו על ביטחון עצמי ועל אהבה עצמית נראה לי כרגע גדול מדי, אעפי שגם את זה אשמח ללמוד אותך, אבל הנה לינק למאמר קצר, פשוט ומצחיק, שריפא את אחת התלמידות שלי מהצורך להיות תמיד מושלמת תוך שבוע אחד!
 

2. טיפול רגשי בפרפקציוניסטית

פרפקציוניזם = לברוח מרגשות לא נעימים אל העשיה. כמו שאלכוהוליסטים בורחים מהרגשות הלא נעימים לאלכוהול, כך אולי את בורחת לעבודה כדי לא להרגיש רגשות לא נעימים.
מה זה אומר?
זה אומר שאם תסכימי להרגיש את מה שהיום את לא מוכנה להרגיש, אולי תצליחי להפסיק את מה שכיום את לא מצליחה להפסיק.
איך נשמע לך?
הנה לינק למאמר פשוט, שגם מסביר קצת על מה שאת מרגישה, וגם מלמד טכניקה פשוטה וקצרה, שתאפשר לך להרגיש לזמן קצר, לאט ומעט בכל פעם, ובצורה בטוחה ונינוחה, את מה שכיום את עדיין פוחדת להרגיש.
אם את מעדיפה לעשות את זה בישיבה במקום בשכיבה – הנה לינק שמסביר איך עושים את זה במדיטציה, גם – ב 10 דקות ביום!
 

טיפול כייפי, אלטרנטיבי, רוחני בפרפקציוניזם

טוב, את זה אני תמיד מציעה, משום שאחרי 20 שנים שבהן אני בעיקר מלמדת, מלוווה ותומכת – אני מודה שהילינג זה הכי כייף, הכי פשוט, ולפעמים מאפשר לעשות בקלות דברים שאי אפשר לעשות בעבודה קשה – וזה כל מה שאנחנו מנסות ללמוד, נכון?
אז אם את כבר מוכנה לנסות את ההיפך מכל מה שאת מכירה ורגילה אליו, אם בא לך לנסות לנוח, להתפנק, ולא לעשות כלום, ולראות אם גם זה עובד – הנה לינק עם הסבר על הילינג, ועוד סיפור – על איך הילינג מרחוק עזר לרפא ילדה קטנה מהלחץ (:
 

סיכום: טיפול בפרפקציוניזם – זה אפשרי! גם בשבילך!

זהו, סיכמתי בערך 20 שנות עבודה עם פרפקציוניסטים כמוך, שלמדו שהחיים יפים ושאפשר להנות מהם – גם אם את לא מושלמת!
זה אפשרי גם עבורך, ואני מאוד מקווה שתעזי לנסות ולו אחת מהטכניקות שתארתי למעלה, כדי שגם לך יהיה יותר טוב, ואולי אפילו תתרגלי לחייך בשמחה.
שיהיה לך בהצלחה אמיתית  (:
 
©מיכל רון, מרץ 2018
אם יש לך שאלות נוספות – תמיד אשמח לענות. כתבי אלי דרך הלינק הזה
אם אהבת את המאמר – אשמח אם תשתפי אותו.

 

מאמרים קשורים: 
שלחי לחברה
הצהרה: מיכל רון איננה פסיכולוגית, ושרותי הייעוץ מתבססים על ידע אישי ונסיון של 15 שנים. יש לראות את הכתוב באתר זה כהצעה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מכל סוג שהוא.
WhatsApp icon by Icons8