2 דרכים להתמודדות עם חרדת בחינות

הסיבות לחרדת בחינות והתמודדות עם חרדת בחינות

במאמר קודם התייחסתי לדרך שבו הלחץ יוצר חרדת בחינות ומגביר אותה, והצעתי 4 טיפים להורדת הלחץ, שיעזרו לך להתמודד עם חרדת בחינות בטווח הקצר.
2 הגורמים הנוספים שיוצרים חרדת בחינות הם תפיסת עולם מפחידה ודימוי עצמי נמוך, ואלו דורשים התמדדות בטווח הארוך. בנושא זה עוסק המאמר הנוכחי – בשיפור הדימוי העצמי ותפיסת העולם שלך, כדי להתמודד עם חרדת הבחינות שלך ולעזור לך להצליח.
 

איך תפיסת העולם שלך יוצרת חרדת בחינות

מלכתחילה את נלחצת כי נדמה לך שהבחינה חשובה.
נדמה לך שהיא אומרת משהו עליך או על הסיכויים שלך לחיים.
אבל -

  • מה אם היית חושבת שמה שצריך לקרות יקרה?
  • שכל מה שאת יכולה לעשות זה לתת את המקסימום שיש לך ולצפות לטוב?
  • מה אם היה ברור לך שהכל לטובה?

נכון שזה היה מוריד את רמת הלחץ שלך?
 

תפיסת עולם אוהדת מורידה חרדת בחינות

כל חרדת הבחינות נובעת מתפיסה בעייתית של המציאות –

  • נדמה לנו שהמציאות החיצונית לנו נורא חשובה, ולכן אנחנו מזניחים את המציאות הפנימית הרגשית שלנו. יותר חשובות לנו התוצאות בבחינה, למשל, מאשר תהליך הלמידה. רק על רקע כזה יכולה להתפתח חרדת בחינות.
  • נדמה לנו גם שאנחנו לבד בעולם, ושלמאמצים שלנו יש השפעה מכרעת על מה שיקרה לנו, ולכן כל המרבה במאמץ הרי זה משובח. באותה המידה יכולנו לאמץ את הגישה של 'יש אלוהים, הוא דואג לי ומכוון אותי, והוא גם יעזור לי להצליח בבחינה, אם זה מה שצריך לקרות.';

תפיסה כזו, של 'אני בכוחי עשיתי', המעצימה את האגו, מצביעה, לכאורה, על דימוי עצמי גבוה מאוד. אבל מצד שני, אני גם לא בטוחה שזה נכון, וגם המחירים הרגשיים שאנחנו משלמים על ההחזקה בגישה הזו הם גבוהים מאוד, ופוגעים בתיפקוד שלנו בזמן אמת – למשל, כשהם יוצרים חרדת בחינות.
 

לבחור תפיסת עולם שתעזור להתמודדות עם חרדת בחינות

אני לאו דווקא יודעת מה נכון, אבל תמיד כדאי לאזן בין האפשרות שלנו להשפיע על החיים שלנו, ועל גורמים מסביב, שלפעמים הם מאוד חשובים ולפעמים פחות, שגם יכולים להשפיע מאוד על ההצלחה או על הכשלון שלנו בנקודה מסויימת בדרך.
זה אומר שכן צריך ללמוד, וכן כדאי להתאמץ, רק פשוט, לקחת הכל בפרופורציות. כדאי לזכור שאמונות זה משהו שאנחנו יכולים לבחור. אז אולי כדאי לבדוק את האמונות שבחרנו לנו ולשקול לשנות אותן?
אולי כדאי להתחבר לאיזשהו כוח גדול ממך, טוב וחכם ממך, שלוקח אותך למקום טוב באמת בחיים, ולאפשר לו לנווט אותך ואת החיים שלך מתוך מקסימום של שיתוף פעולה ועם מינימום הפרעות מצידך?
השם שתבחרי לאותו הכוח פחות חשוב – אלוהים, לא-מודע, נשמה, או כל שם אחר.
 

דימוי עצמי גבוה עוזר להתמודדות עם חרדת בחינות

אמונה בעייתית נוספת היא האמונה שההצלחה בבחינה אומרת משהו לגביך. שאת עלולה להיות יותר או פחות נפלאה לפי כמה תצליחי בבחינה או בבחינות. קוראים לזה דימוי עצמי נמוך, כלומר – הערכה שאת שווה פחות ממה שנדמה לך, ממה שאת מרגישה.
והמציאות, כידוע, היא אחרת.
כמה אנשים נכשלו בבחינות ומאוד הצליחו בחיים? לא מעט, נכון?
ואם באמת הדימוי העצמי שלך היה מדוייק לא היו קוראים לו 'דימוי עצמי – נמוך', נכון?
אולי כדאי במקום התפיסה הזו לאמץ את התפיסה של "אני בן-אדם טוב. אני בוחרת לתת את המיטב שבי. (להבדיל מהמירב...) וללא קשר למה שקורה במציאות, אני תמיד יופי."
 
אם את מרגישה שאת עדיין זקוקה לעזרה כדי לשפר את הדימוי העצמי שלך,
אני תמיד כאן
© מיכל רון, ינואר 2008 
מאמרים קשורים: 
הצהרה: מיכל רון איננה פסיכולוגית, ושרותי הייעוץ מתבססים על ידע אישי ונסיון של 15 שנים. יש לראות את הכתוב באתר זה כהצעה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מכל סוג שהוא.