יאוש – איך יוצאים מזה?

שלחי לחברה

האם היאוש צודק?

ראובן מיואש. הוא סובל מחרדות, ופנה אלי כדי לשאול אותי אם אפשר להפסיק התקפי חרדה, משום שהוא שמע בטלביזיה מישהו שאמר שאי אפשר לעשות את זה. עכשיו סימן שהיאוש צודק, וראובן צודק שהוא מיואש.
אז זו תשובתי:
 

האם אתה רוצה להכנע ליאוש, או שאתה רוצה להצליח?

10,000 אנשים שניסו ונכשלו – לא הוכיחו שום דבר. אולי הם מיואשים, אבל הם בטוח לא צודקים. אם מישהו ניצח – היאוש ניצח. אותם.
לעומת זאת, איש אחד שהצליח הוכיח שאפשר. הוא צודק והוא ניצח!
במשך כמה אלפי שנים ניסו בני אדם לעוף? ולא הצליחו... היאוש היה לכאורה מוצדק. ואז באו האחים רייט, והמציאו את המטוס. והיום אפשר לקנות טיסה לאילת במחיר שהוא כמעט כמו אוטובוס. (אם מזמינים מראש)
אז לגבי התלמידים שלי שכבר לא סובלים מהתקפי חרדה – זו שאלה מצחיקה. והם צודקים. לגביך – השאלה מה בא לך להיות צודק, לכאורה, ולתת ליאוש לנצח, או להיות צודק על באמת, וללכת מעבר ליאוש.
 

מתי מגיע היאוש - כל החיים? או בזמן של שינוי?

לכל אחד מאתנו יש מקום פגיע, תחום שהוא חלש בו, וזה זמן או תחום שבו אנחנו הכי פגיעים ליאוש, זה הזמן והתחום שבו נדמה לנו שהיאוש מוצדק.
יש אנשים שתמיד יהיו להם קצת בעיות עם כסף, או עם בריאות, או בזוגיות, או בעבודה, למרות שבתחומים אחרים של החיים שלהם המצב הרבה יותר טוב.
כל זמן שהכל פחות או יותר בסדר והם מטפלים בעצמם גם התחום הזה איכשהו עובד, אבל בכל פעם שקורה משהו חריג או מורכב – שינוי בחיים, אובדן, נפילה קטנה, וכד', שום יצוץ אותו תחום פגיע והיאוש יתעורר.
אז אנשים שהבעיה שלהם היא כאבי גב – גם אם הכל בסדר כשהכל בסדר, זה איפה שהם ירגישו את הבעיות כשיש בעיות.
ומי שהבעיה שלהם היא יאוש – בזמנים כאלה ירגישו את היאוש.
 
מה שחשוב הוא שהיאוש לא יהיו יותר חלק מהיומיום הרגיל שלהם, שהיומיום שלהם יהיה נקי מיאוש, וגם בזמנים קשים יותר – התקפי היאוש יהיו קלים יותר, קצרים יותר, ונדירים יותר.
 

יאוש וכעס

חשבת פעם למה בכלל אתה מיואש? למה בכלל בחרת להקשיב לאנשים שאומרים לך שאי אפשר לרפא את הבעיה שלך?
לא עדיף להקשיב למי שאומר לך איך לעשות את זה, לנסות את מה שהוא מציע, ואז לראות אם זה עובד עבורך או לא?
 
אולי זה בגלל שהבעיה האמיתית היא לא יאוש אלא כעס?
אולי היאוש היא הדרך היחידה שמצאת עד כה להיות צודק?
אולי רק היאוש נותן לך את הרשות להיות מי שאתה ולהרגיש את מה שאתה מרגיש?
אולי אם תעשה עבודה על כעס היאוש ייעלם?
אולי אם אפילו רק תסכים להרגיש את הכעס, אם תפסיק לבקר את עצמכם ותסכים לראות שכמו כל בן-אדם אחר, גם לך מותר לכעוס – התקפי היאוש קצת ירגעו?
 

סיכום: יאוש או בחירה חופשית

בסופו של דבר אנחנו נשארים עם הצורך, או האפשרות – לבחור,
לבחור אם לעבוד על הדברים,
או להאמין לייאוש, להיכנע ליאוש, ולהשאיר את הדברים כמות שהם – ולמצוא איך אנחנו 'מסתדרים' איתם, או למה 'אי אפשר' לשנות את זה.
 
© מיכל רון, יוני 2012

מאמרים קשורים: 
שלחי לחברה
הצהרה: מיכל רון איננה פסיכולוגית, ושרותי הייעוץ מתבססים על ידע אישי ונסיון של 15 שנים. יש לראות את הכתוב באתר זה כהצעה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מכל סוג שהוא.
WhatsApp icon by Icons8